خلاصة:
در قلمرو شعر دفاع مقدس چند تن از شاعران بیشتر از دیگران نامبردار شدهاند که از آن میان باید از حسین اسرافیلی شاعر تمام عیار شعر دفاع مقدس نام برد. وی یکی از پرکارترین شاعران ادبیات پایداری است، ولی پرکاربودن مانع توجه او به ساخت ادبی و هنری شعرش نشده است. لذا در مقاله حاضر تلاش شده است مهمترین شگردهای ادبی اسرافیلی برای خلق تصاویر شعری در سه دفتر عبور از صاعقه، تولد در میدان و در سایة ذوالفقار (به عنوان مهمترین آثار او) مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بررسیها نشان از بهره گیری وی از شگردهای بیانی بهویژه استعاره، تشبیه و کنایه و نیز صنایع بدیعی همچون تمثیل و تلمیح دارد.در قلمرو شعر دفاع مقدس چند تن از شاعران بیشتر از دیگران نامبردار شدهاند که از آن میان باید از حسین اسرافیلی شاعر تمام عیار شعر دفاع مقدس نام برد. وی یکی از پرکارترین شاعران ادبیات پایداری است، ولی پرکاربودن مانع توجه او به ساخت ادبی و هنری شعرش نشده است. لذا در مقاله حاضر تلاش شده است مهمترین شگردهای ادبی اسرافیلی برای خلق تصاویر شعری در سه دفتر عبور از صاعقه، تولد در میدان و در سایة ذوالفقار (به عنوان مهمترین آثار او) مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بررسیها نشان از بهره گیری وی از شگردهای بیانی بهویژه استعاره، تشبیه و کنایه و نیز صنایع بدیعی همچون تمثیل و تلمیح دارد.
ملخص الجهاز:
با توجه به جستجوها و مطالعات صورت گرفته دربارة اين شاعر متعهد، فقط اين چند اثر نوشته شده است : شيرشاهي، افسانه (١٣٩٠) «شعر مقاومت و دفاع مقدس »، بيگي حبيب آبادي، پرويز(١٣٨٢) «حماسه هاي هميشه »؛ ترابي، ضياءالدين (١٣٨٤) «شکوه شقايق »؛ قاسمي، حسن (١٣٨٣) «صورخيال در شعر مقاومت » که در آن ها کم و بيش و به صورت کلي و گزينشي دربارة آثار اسرافيلي و ساخت و شيوة بيان و ترفندهاي هنري و ادبي آن سخن به ميان آورده اند.
١-٣- ضرورت و اهميت تحقيق نگارندگان برآنند تا با بررسي و تحليل شيوه ها و شگردهاي ادبي در اشعار اسرافيلي، در سه دفتر در سايۀ ذوالفقار، عبور از صاعقه و تولد در ميدان که در واقع حاوي مهم - ترين و برجسته ترين اشعار اوست ، به نوبۀ خود تا حدودي زمينه هاي شناخت هرچه بيشتر ساخت و بلاغت شعري اين شاعر را براي دوستداران شعر دفاع مقدس فراهم آورند و به طور کلي پاسخ گوي اين پرسش باشند که آيا ساخت اشعار اسرافيلي همچون محتواي ارزشمند آن داراي ارزشي ادبي و هنري هست يا خير؟ گستردگي شگردهاي بلاغي و ادبي در شعر اسرافيلي باعث شد تا نويسندگان صرفا به بررسي نقش تصويرسازي در شعر اسرافيلي پرداخته و بررسي مسائل ديگر را به مجالي ديگر واگذار کنند.
به طور کلي اين نوع تشبيه در اشعار اسرافيلي داراي دو ساخت است : تشبيهات اضافي : مجموعۀ «در سايۀ ذوالفقار»: باران تيغ (ص ١٢)، آتش نفاق (ص ٢٨)، نخل هاي بلند باور(ص ٥٤)، ميدان عشق ، ابر چشم (ص ٥٩)، جام عشق (ص ٦٧)،آتش جنون (ص ٧٤)، شقايق هاي زخم (ص ٨٥)، عقيق زخم (ص ٨٥)، حرير خواب (ص ١٠١).