خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر ادراک کارکنان از درستکاری سازمان بر سکوت سازمانی با نقش تعدیل کننده درک از رفتار رهبری در دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) به روش توصیفی از نوع همبستگی، اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) به تعداد 660 نفر تشکیل داد که از بین آنها با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس تعداد 244 نفر برای شرکت در پژوهش حاضر انتخاب شدند.ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل سه پرسشنامه «ادراک از درستکاری سازمانی» کامرون و همکاران (2004) ، «رفتار رهبری» گوبا و همکاران (2013) و «سکوت سازمانی» واکولا و بودراس (2005) بود که روایی صوری از لحاظ صراحت و قابلیت درک گویه ها از طریق تعدادی از پاسخگویان و روایی محتوایی از لحاظ تطابق مفاهیم از طریق مراجعه به صاحب نظران تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه «ادراک از درستکاری سازمانی» 93/0، «رفتار رهبری» 98/0 و «سکوت سازمانی» 92/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از (آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد ادراک از درستکاری شامل یکپارچگی با مقدار تی- ولیو 812/5، بخشش با مقدار تی- ولیو 590/3- و همدردی با مقدار تی- ولیو 391/3- در سطح اطمینان 95 درصد به طرز معناداری توان پیشبینی متغیر وابسته سکوت سازمانی را دارند. همچنین ابعاد ادراک از درستکاری شامل یکپارچگی با مقدار تی- ولیو 295/6، خوشبینی با مقدار تی- ولیو 744/3 و بخشش با مقدار تی- ولیو 719/2 در سطح اطمینان 95 درصد به طرز معناداری توان پیشبینی متغیر وابسته رفتار رهبری را دارند. همچنین نتایج نشان داد که رفتار رهبری 2/40 درصد از واریانس سکوت تدافعی، 74 درصد از واریانس سکوت مطیع و 5/55 درصد از واریانس سکوت نوعدوستانه را تبیین میکند. نتایج نشان داد که ادراک کارکنان از درستکاری سازمانی با تعدیل گری رفتار رهبری بر سکوت سازمانی تاثیرگذار بود.
The purpose of current research was determining the effect of employee perceptions for Isfahan Azad University of organizational Silence through leadership behavior on organizational silence based on correlation type descriptive approach. Population of the research was consisted of all the 422 employees of Isfahan Azad University which 154 participant employees was chosen based on Tabachnick and fidell Formula by an available random sampling method. The information gathering tools were three questionnaire consist of the perception of organizational integrity, Kameron et.al (2004), the leadership behavior of Goba (2013) and the organizational silence of Valkola and Budras (2005). Formal validity of each questionnaire was verified by the supervisor and some of responders. Also reliability of questionnaires was calculated by the coefficient alpha of Cronbach to be 0.93 for the perception of organizational integrity, 0.98 for the leadership behavior and 0.92 for the organizational silence questionnaire. To analyze the data, descriptive and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, stepwise regression, and structural equation modeling) were used. Results showed that the dimensions of the perception of integrity included integration with the T-value of 8.12 / 5, forgiveness with a t-value of 3.590, and sympathy with the t-value of 391.3 at 95% confidence level, are dependent to the predictive power of the variable.
ملخص الجهاز:
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١: مدل مفهومي پژوهش فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي ادراک کارکنان از درستکاري سازماني از طريق رفتار رهبري بر سکوت سازماني در دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان ) تأثير دارد.
ضريب آلفاي کرونباخ پرسش نامه رفتار رهبري (به تصویر صفحه رجوع شود) طبق يافته هاي جداول ١، ٢ و ٣ ضرايب پايايي براي پرسشنامه هاي ادراک کارکنان از درستکاري سازماني، سکوت سازماني و رفتار رهبري و ابعاد آن ها محاسبه گرديد که همگي بالاتر از ٠/٧ بوده و نشان از دقت بالاي ابزار اندازه گيري مورد استفاده در اين پژوهش دارد.
برآورد ضرايب رگرسيون تاثير رفتار رهبري بر ابعاد سکوت سازماني در حجم نمونه مورد مطالعه فرضيه هاي پژوهش ضريب خطاي انحراف مقدار تي وليو نتيجه (به تصویر صفحه رجوع شود) ضرايب اثر برآورد شده در جدول ١٤ نشان دهنده موثر بودن يا نبودن هر مولفه است .
همچنين در بين پژوهش هاي خارجي، نيز مي توان به تحقيق رگو و همکاران (٢٠١١) اشاره کرد، آنها دريافتند که ادراک از درستکاري سازماني از طريق نقش ميانجي رفاه عاطفي بر تعهد عاطفي تاثير دارد که به نوعي با تحقيق حاضر همسو مي باشد، زيرا کارکناني که اخلاق کاري مبتني بر درستکاري را مدنظر قرار مي دهند تمايل بيشتري براي محقق شدن اهداف سازمان از خود نشان مي دهند چنين کارکناني تمايل بيشتري به درگير شدن در تصميمات سازماني و حل مشکلات سازمان دارند، طبيعي است چنين کارکناني تمايل کمتري به سکوت دارند.