خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اشتیاق شغلی دبیران دبیرستانها و هنرآموزان هنرستانهای شهر کرمانشاه صورت گرفت که به از لحاظ هدف، کاربردی و به روش، علی – مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه دبیران دبیرستانها و هنرآموزان هنرستانها شهر کرمانشاه شاغل در سال تحصیلی 99-1398 است. که تعداد آنها بر اساس آمار رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه 3084 نفر بود. با بکارگیری روش نمونه گیری طبقهای و استفاده از جدول گرجسی- مورگان از میان دبیران دبیرستانها و هنرآموزان هنرستانها شهر کرمانشاه تعداد 342 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شد که از این تعداد شرکت کننده، 57 نفر را هنرآموزان و 285 نفر را نیز دبیران تشکیل دادند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اشتیاق شغلی اسکافیلی و همکاران (2002) بود که متشکل از سه خرده مقیاس جذب، نیرومندی و وقف خود است. روایی سازه و محتوایی این مقیاس توسط سازندگان به صورت مطلوب گزارش شده است. پایایی این مقیاس در پژوهشهای متعددی با روش آلفای کرونباخ بین 0/80 تا 0/90 به دست آمده است. نتایج بدست آمده از انجام آزمون t گروههای مستقل نشان داد؛ که تفاوت میانگین محاسبه شده در مؤلفههای انرژی حرفهای (شوق به کار داشتن)، فداکاری حرفهای(وقف کار شدن) و جذب کار شدن، بین گروه دبیران و هنرآموزان از نظر آماری معنادار است و اشتیاق شغلی هنرآموزان بیشتر از دبیران است
The aim of this study was to investigate the job motivation of high school teachers and vocational students in Kermanshah, which is applied in terms of purpose and causal-comparative method. The statistical population of the study includes all high school teachers and vocational students in Kermanshah working in the academic year 2009-2010. According to the official statistics of the General Directorate of Education of Kermanshah province, their number was 3084 people. Using the stratified sampling method and the Georgian-Morgan table, 342 high school teachers and art students in Kermanshah were selected as sample members, of which 57 were students and 285 were students. People were also formed by secretaries.The data collection tool was the job motivation questionnaire of Scafieli et al. (2002) which consists of three subscales of self-absorption, strength and endowment. The construct validity and content of this scale have been reported optimally by the manufacturers. The reliability of this scale has been obtained in several studies with Cronbach's alpha method between 0.80 to 0.90. The results of t-test of independent groups showed; The difference between the calculated average in the components of professional energy (enthusiasm to work), professional sacrifice (dedication to work) and recruitment is statistically significant between the group of teachers and students and the job desire of students is more than Is teachers (p
ملخص الجهاز:
نتايج بدست آمده از انجام آزمون t گروه هاي مستقل نشان داد؛ که تفاوت ميانگين محاسبه شده در مؤلفه هاي انرژي حرفه اي (شوق به کار داشتن )، فداکاري حرفه اي (وقف کار شدن ) و جذب کار شدن ، بين گروه دبيران و هنرآموزان از نظر آماري معنادار است و اشتياق شغلي هنرآموزان بيشتر از دبيران است .
به اين ترتيب که از ميان مدرسان شاغل در کليه دبيرستان ها و هنرستان هاي شهر کرمانشاه در سال تحصيلي ٩٩-١٣٩٨ با توزيع پرسشنامه الکترونيک اشتياق شغلي بين دبيران و هنرآموزان راغب به شرکت در پژوهش ، تعداد ٣٤٢ نفر به عنوان نمونه آماري استفاده شده است .
براي تحليل داده هاي مربوطه به اين فرضيه که بين ميزان انرژي حرفه اي(شوق به کار داشتن ) دبيران دبيرستان ها و هنرآموزان هنرستان ها تفاوت وجود دارد، از آزمون t گروه هاي مستقل استفاده شده است که نتايج آن در جدول ذيل قرار دارد.
براي تحليل داده هاي مربوطه به اين فرضيه که بين ميزان فداکاري حرفه اي(وقف کار شدن ) دبيران دبيرستان ها و هنرآموزان هنرستان ها تفاوت وجود دارد، از آزمون t گروه هاي مستقل استفاده شده است که نتايج آن در جدول ذيل قرار دارد.
براي تحليل داده هاي مربوطه به اين فرضيه که بين ميزان جذب به کار شدن دبيران دبيرستان ها و هنرآموزان هنرستان ها تفاوت وجود دارد، از آزمون t گروه هاي مستقل استفاده شده است که نتايج آن در جدول ذيل قرار دارد.