خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تولید چندرسانه ای دیکته یار و اثربخشی آن بر بهبود مشکلات حافظه دیداری و شنیداری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
ناتوان در یادگیری املا صورت گرفته است. طرح پژوهش, نیمه آزمایشی و دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه ی آماری پژوهش شامل دانش
آموزان ناتوان در یادگیری پایه ی دوم ابتدایی مدرسه بهزیستی شهرشبستر در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ می شد. نمونه شامل 16 نفر بود که از این تعداد به
تصادف،۸ نفر در گروه آزمایش و ۸ نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. به مدت ۱۵جلسه گروه آزمایش با چندرسانه ای دیکته یار و گروه کتترل با
روش متداول آموزش دیدند. جهت تشخیص این دانش آموزان در مرکز ناتوانی های یادگیری از آزمون حافظه دیداری، آزمون حافظه شنیداری و آزمون
املا استتفاده شده بود. برای گردآوری داده ها از آزمون املاء برای تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و جهت تحلیل داده
ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته ها نشان داد دانش آموزانی که با چندرسانه ای دیکته یار آموزش دیدند نسبت به داش
آموزانی که به روش متداول آموزش دیدند به صورت معناداری بهبود بیشتری در مشکلات حافظه دیداری (P>0/01) و شنیداری (P>0/01) و
همچنین خودکارآمدی تحصیلی (P>0/01) داشتند. بنابراین چندرسانه ای دیکته یار در بهبود مشکلات حافظه دیداری و شنیداری و خودکارآمدی
تحصیلی دانش آموزان ناتوان در یادگیری املا موئر است. پیشنهاد می شود از چندرسانه ای دیکته یار در آموزش دانش آموزان ناتوان در یادگیری املا
استفاده شود و برای انواع دیگر ناتوانی یادگیری، چندرسانه ای آموزشی تولید شود.
The aim of this study was to dictate sweetheart multimedia production and its effectiveness in improving auditory and visual memory problems and learning disabilities were spelled students' academic self-efficacy. The research design was quasi-experimental and two group pre-test and post-test. The population consisted of students with disabilities in learning second grade elementary school was well Shabestar`s in the academic year 94-95. The sample consisted of 16 subjects who were randomly of these, 8 patients in the experimental group and 8 patients in the control group. 15 sessions with multimedia dictate the experimental group and the control group with conventional methods were trained assistant. The students at the center of the test to detect learning disabilities visual memory, auditory memory test and spelling test was used. Spelling test data collection, to determine the normal distribution of data Kolmogorov-Smirnov test and analysis of covariance was used to analyze the data. Results showed that students who dictated multimedia companion, that the students were trained in the conventional trained significantly greater improvement in visual memory problems as well as their academic self-efficacy. So dictated multimedia companion improve auditory (P<0/01) and visual memory (P<0/01) problems and learning disabilities students' academic self-efficacy (P<0/01) spell is effective. It is suggested multimedia spelling dictation assistant in the education of students with disabilities in learning, and for other types of learning disabilities, educational multimedia production.