خلاصة:
چکیده: هدف از این مطالعه بررسی میزان اثر بخشی راهبردهای مقابلهای مسئله مدار مادران دارای کودکان ناتوان یادگیری بر میزان استرس آنها میباشد. مطالعه حاضر از نوع شبه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل) است. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودکان ناتوان یادگیری است که در سال تحصیلی 92-93 به مرکز اختلالات یادگیری شهر شاهرود مراجعه کردهاند. حجم نمونه 30 نفراز مادران به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (به صورت دو گروه 15 نفره) تقسیم شدند، گروه آزمایش تحت آموزش گروهی مهارت مقابلههای مسئله مدار با استرس در 8 جلسه قرار گرفتند. بعد از گذشت 3 هفته از هر دو گروه پس آزمون از طریق از تکمیل کردن پرسشنامه راهبردهای مقابله ی استرس لازاروس به عمل آمد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS20 در دو سطح آمار توصیفی، آزمون T و تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت مقابلهای مسئله مدار با استرس، باعث بهبود مولفههای راهبردهای مقابلهای استرس مادران با کودکان ناتوان یادگیری در گروه آزمایش شده است. میتوان از برنامه آموزش گروهی مهارت مقابله با استرس بر بهبود راهبردهای مقابلهای استرس والدین با کودکان دارای مشکلات خاص از جمله ناتوانی یادگیری استفاده کرد.
The purpose of this study was to determine the efficacy and coping skills training to improve stress problem - based coping strategies in all of mothers with children who are learning – disabled . This study is quasi - experimental (pre – test – post - test with control group) . The population includes mothers with learning disabilities children in Shahrood city in primary school , in the 2013 – 2014 that they reffered to learning - disabled center in shahrood city . Sample size of 30 randomly selected mothers in the two groups ( in each group 15 mothers ) . experimental group participated in eight sessions , Finally , after 3 weeks , both groups were assessed with Lazarus stress and coping strategies efficacy and they answere to coping skills training questionnaire . Data were analyzed with Spss 20 software for as descriptive statistics , t - tests and covariate analysis ( ANCOVA ). The results showed that the problem - based coping skills training , improved the stress coping strategies of mothers with learning disabled children . The findings shows that it can improve problem-based coping skills with training program for mothers with learning disabilities and other problems can be used.