خلاصة:
این پژوهش به منظور تعیین رابطه ارتباط با مدرسه و سبکهای تصمیمگیری با تعللورزی دانشآموزان پسر انجام گردید. جامعه پژوهش را دانشآموزان پسر متوسطه نظری ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان رشت تشکیل دادند. از این جامعه به صورت تصادفی طبقهای، بر اساس نسبت توزیع دانشآموزان در سالهای اوّل تا چهارم، در مجموع 252 دانشآموز متوسطه نظری مشغول به تحصیل در مدارس دولتی انتخاب گردیدند. اطلاعات این پژوهش به وسیله پرسشنامههای ارتباط با مدرسه و پرسشنامۀ سبکهای تصمیمگیری و تعللورزی تحصیلی بدست آمد. به منظور تحلیل داده ها از روش پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد التزام به مدرسه و تعلّق به مدرسه و سبک تصمیمگیری منطقی عوامل مهم پیشبینی کننده تعللورزی دانشآموزان است. نتیجه پژوهش نشان داد که 36% واریانس تعللورزی دانشآموزان متوسطه پسر از طریق یک ترکیب خطی مشترک از التزام به مدرسه و تعلّق به مدرسه و سبک تصمیمگیری منطقی تعیین میشود. همچنین یافتهها نشان داد مؤلفه تعلق به مدرسه قویترین پیشکننده تعللورزی محسوب میشود. شرطی شدن اجتنابی علت تبیین کننده پیشبینی کنندگی التزام به مدرسه و تعلق به مدرسه در تعللورزی میباشد و همچنین قابلیت تنظیم شناختی هیجان مربوط به سبک تصمیمگیری منطقی تبیین کننده ارتباط این سبک با عدم تعللورزی است.
Procrastination means postponing of works or tendency of doing it at final times. This research was conducted to study the relationship between the procrastination behaviors of high school boy student and school connection and decision making styles. The research population consists of theoretical secondary school students in the district 1 of Education Department of Rasht. From this society, five male schools were selected as cluster sampling with a population of 930 people. From this population in the next stage, according to the distribution of students in the first to fourth grades, in total a sample of 252 high school students who were studying in public schools were selected by stratified sampling. Method: The sample consisted of 252 students, which were selected through cluster random sampling method and then stratified sampling method from schools of Rasht. The instrumentals employed in the study were Procrastination questionnaire, and school connection questionnaire and decision making styles questionnaire. Data was analyzed by multiple regression (stepwise) method. The results showed that engagement to school, belonging to school and rational decision making style were important predictive factors of procrastination behaviors. In addition, it was found that 36% of the variance of procrastination was accounted by linear combination of engagement to school, belonging to school and rational decision making style. Also findings show that the connection to school is the strongest predictor of procrastination. Avoidance conditioning is the cause by which engagement and belonging to school can be interpreted. Also ability of cognitive emotional regulation related to rational decision making is explainer of relationship between this style and non-procrastination.