خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی الگوهای ساختاری رابطه بین یادگیری سازمانی و خوداثربخشی خلاق با خلاقیت سازمانی و نوآوری سازمان به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش، کلّیه کارکنان شرکت داروسازی آریوژن کرج بودند که از میان آنها 240 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای یادگیری سازمانی (لوپز و همکاران، 2004)، خوداثربخشی خلاق (ترینی و فارمر، 2002)، خلاقیت سازمانی (زو و جرج، 2001) و نیز نوآوری سازمانی (وانگ و احمد، 2004) میباشند. دادهها از طریق الگوسازی معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج این پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی و خوداثربخشی خلاق بر خلاقیت سازمانی اثر مستقیم و مثبتی دارند و خلاقیت سازمانی سبب افزایش نوآوری سازمانی میگردد. نتایج بدست آمده در مجموع حاکی از آن است که یادگیری سازمانی و خود اثربخشی خلاق با میانجی گری خلاقیت سازمانی سبب افزایش نوآوری سازمانی میگردد.
This correlation-based study was to study the model of relationships between organizational creativity, Creative self-efficacy, organizational learning and organizational innovation. The statistical population included the male employees of Aryo Gen, out of which a sample of 240 employees was selected using random sampling. Assessment instruments were as follows: organizational creativity Questionnaire, Creative self-efficacy, organizational learning and organizational innovation inventory. Data were analyzed using Pearson Correlation coefficient, structure equation modeling (SEM) and mediation analysis. Findings revealed that, Results showed that firstly, organizational learning and Creative self-efficacy increases organizational creativity, then organizational creativity increases organizational innovation. Results revealed that organizational learning and Creative self-efficacy with the mediating role of organizational creativity resulted in increase of organizational innovation.