خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بین خودکارامدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت با درگیری تحصیلی و نقش واسطهای تایید خویشتن دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش مشتمل بر 200 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است و ابزارهای مورد استفاده پرسشنامههای خودکارامدی تحصیلی پاتریک، هیکس و رایان (1997)، درگیری تحصیلی پینتریچ و دیگروت (1991)، انگیزه پیشرفت هرمنس (۱۹۷۷) و تایید خویشتن راتوس بود. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی در شاخصهای برازندگی دارای برازش مطلوبی است. در الگوی نهایی پژوهش مسیر انگیزه پیشرفت به تایید خویشتن به دلیل معنادار نبودن حذف گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با انگیزه پیشرفت (34/0 = Pو 01/0 p≤)، با درگیری تحصیلی (51/0 =P و 01/0 p≤)، با تایید خویشتن (28/0 =P و 01/0 p≤) دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. همچنین بین درگیری تحصیلی با انگیزه پیشرفت (34/0 =P و 01/0 p≤) و با تایید خویشتن (32/0 =P و 01/0 p≤)، و بین تایید خویشتن با انگیزه پیشرفت (19/0 =P و 01/0 p≤)، دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد.
The purpose of the present study was to investigate the causal relationship between educational self-efficacy and the motivation for progress with academic conflict and the mediating role of self-esteem among primary school students in Ahwaz. The sample consisted of 200 high school students who were selected by multi-stage cluster sampling. The research method is descriptive and correlational. Instruments used by Patrick, Hicks and Ryan (1997), Educational Inventory of Pintrich and Divers (1991), Hermann's Advancement Motivation (1977) and Ruthus Self-Confirmation Questionnaire. The results showed that the proposed pattern in fit indices is favorable. In the final pattern of research, the path to the motive of progress was eliminated from self-assertion because it was not meaningful. The results of this study showed that there was a significant correlation between self-efficacy (P = 0.34, p≤0/03), educational involvement (P = 0.51, p≤ 0.01), self-confidence (P = 0.28) And p≤0.01) students have a meaningful positive relationship. Also, there was a significant difference between educational progression-induced learning outcomes (P = 0.34, p≤0.01) and self-confidence (P = 0.32, P≤0.01), and between self-confidence- P and p≤0.01), students have a meaningful positive relationship.
ملخص الجهاز:
رابطه علي بين خودکارامدي تحصيلي وانگيزه پيشرفت بادرگيري تحصيلي ونقش واسطه اي تاييدخويشتن دانش آموزان دوره متوسطه اول شهراهواز سارا نداف ١ طيبه شريفي ٢ عليرضا حيدري ٣ نيما اسدزاده ٤ چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه علي بين خودکارامدي تحصيلي و انگيزه پيشرفت با درگيري تحصيلي و نقش واســطه اي تاييد خويشتن دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر اهواز بود.
روش تحقيق توصيفي و از نوع همبستگي اســت و ابزارهاي مورد استفاده پرسشنامه هاي خودکارامدي تحصيلي پاتريک ، هيکــس و رايان (١٩٩٧)، درگيري تحصيلي پينتريچ و ديگروت (١٩٩١)، انگيزه پيشرفت هرمنس (١٩٧٧) و تاييد خويشتن راتوس بود.
نتايج پژوهش نشان داد که بين خودکارآمدي تحصيلي با انگيزه پيشرفت (٠٣٤=P و ٠٠١≥p)، با درگيري تحصيلي (٠٥١=P و ٠٠١≥p)، با تاييد خويشتن (٠٢٨=P و ٠٠١≥p) دانش آموزان رابطه مثبت معني داري وجود دارد.
همچنين سمــاوي و همکاران (١٣٩٥) در پژوهش خود با عنــوان بررسي رابطه درگيري تحصيلي، خودکارامدي و انگيزش تحصيلي در دانش آموزان دبيرستاني شهر بندرعباس نشان دادند بين خودکارآمدي ، انگيزش دروني ، درگيري شــناختي ، درگيري عاطفي ، درگيري رفتاري ، درگيري عامليت با پيشرفت تحصيلي همبستگي مثبت و معنادار وجود دارد.
Wolters (به تصویر صفحه مراجعه شود)بــا توجه به مطالب مذکور سوال اصلي پژوهش حاضــر اين است که آيا بين خودکارامدي تحصيلي و انگيزه پيشرفت با درگيري تحصيلي با نقش واسطه اي تاييد خويشتن دانش آموزان دوره متوسطه اول ِ شهر اهواز رابطه علي وجود دارد؟ روش پژوهش طرح پژوهش حاضر همبستگي از نوع تحليل مسير است و جامعه آماري پژوهش را کليه دانش آموزان مقطع اول دبيرستان تش ک يل ميدهند که از ميان آنها با روش نمونه گيري چند مرحله اي خوشه اي تعــداد دويســت نفر به اين ترتيب که از بين نواحي مختلف اداره آموزش و پرورش شــهر اهواز، ناحيه ٢ انتخاب شد و ازبين مدارس مختلف آن ، مدرسه دوره متوسطه اول رجا و درنهايت ، جامعه آماري از بين دانش آموزان چند کلاس آن انتخاب شدند.