خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان تاثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و سلامت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازبود. نمونه پژوهش شامل60 نفر (30نفر گروه آزمایش و30نفر گروه گواه) بود. که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و سپس به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. طرح پژوهشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بوداز هردو گروه براساس پرسشنامه اضطراب اجتماعی ماتیک و کلارک (1998) و سازگاری اجتماعی مظاهری (1385) و پرسشنامه سلامت روان SCL-90. پیش آزمون به عمل آمد. و گروه آزمایش 8جلسه90 دقیقهای در معرض متغیر مستقل (هوش هیجانی) قرار گرفتند سپس از هردو گروه پس آزمون به عمل آمد و یک ماه بعد نیز پیگیری انجام شد. برای تحلیل داد هها از تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج به دست آمده در سطح معنی داری05/0 نشان دادند که آموزش هوش هیجانی در آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش سازگاری اجتماعی و سلامت روانی در گروه آزمایش شده است. نتایج پیگیری نشان داد که تفاوتها در نمرات پیگیری اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و سلامت روانی مربوط به تداوم تاثیر آموزش هوش هیجانی (عضویت گروهی) میباشد. کلمات کلیدی: هوش هیجانی، اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی، سلامت روانی.
ملخص الجهاز:
نتايج به دست آمده در سطح معني داري ٠/٠٥ نشان دادند که آموزش هوش هيجاني در آزمودني هاي گروه آزمايش نسبت به ميانگين گروه گواه ،موجب کاهش اضطراب اجتماعي و افزايش ســازگاري اجتماعي و سلامت رواني در گروه آزمايش شده اســت .
نتايج کولموگروف - اسميرنوف براي بررسي پيش فرض نرمال بودن توزيع متغيرها پيش آزمون ها Z کولموگروف اسميرونوف سطح معني داري سلامت رواني 0/70 0/69 سازگاري اجتماعي 0/80 0/54 اضطراب اجتماعي 0/76 0/61 همان گونه که در جدول ٤ نشان داده شده است ، با توجه به سطح معني داري در گروه هاي آزمايش و گواه در آزمون کولموگروف – اسميرنف ، فرض بهنجاري توزيع نمرات متغيرها در جامعه مورد پژوهش مورد تأييد قرار مي گيرد.
در نتيجه ، افرادي که توانايي تشخيص ، کنترل و استفاده از اين قابليت هاي هيجاني را دارند از حمايت اجتماعي ، احساس رضايتمندي ، سلامت جسماني و رواني بيشتري برخوردار خواهنــد بــود و در نتيجه مي توان گفــت که آموزش هوش هيجاني بــه دانشجويان کمک مي کند که اضطراب اجتماعي آنها را کاهش دهد.
در نتيجه ، افرادي که توانايي تشخيص ، کنترل و استفاده از اين قابليت هاي هيجاني را دارند از حمايت اجتماعي ، احساس رضايتمندي ، سلامت جسماني و رواني بيشتري برخوردار خواهند بود و در نتيجه مي توان گفت که آموزش هوش هيجاني به دانشجويان کمک مي کند که اضطراب اجتماعي آنها را کاهش دهد.