خلاصة:
هر چند نویسنده، فرزند زمان خویش است، اما چیزی که در نقد اسطورهای اهمیت دارد، جنبههای غیر ارادی اثر و نحوهی تداعی و همخوانی نیروی اساطیری– شاعرانه، یا قوای ذهنیای است که خارج از حوزهی خودآگاهی قرار دارند. شناخت بن مایههای اساطیری که به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در آثار شاعران به کار رفته، میتواند دستاوردهای فراوانی برای نقد ادبی داشته باشد و گسترهی شناخت را نسبت به ادبیات و اسطوره بازتر کند. این نگرش خواننده را با ژرفنای ناشناخته و تاریک آثار ادبی، یا زیربنای اسطورهای آن آثار آشنا میکند؛ چرا که، میان اسطوره و ادبیات، پیوندی ناگسستنی برقرار است، چون بسیاری از جلوههای اساطیری نخستین، به زبان شعر بیان شده و باز مانده است. این مقاله بخشی از شعر ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد را بر پایهی اساطیر ایران و بین النهرین، از این منظر بررسی میکند. این تحقیق از نوع مطالعهی کتابخانهای است و با روش توصیفی و تطبیقی انجام گرفته است.
ملخص الجهاز:
نقد اسطوره اي بخشي از شعر «ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد» (برپايه ي ِ اساطير ايران و ميان رودان ) دکتر علي اصغر زارعي استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد آباده ، ايران دکتر علي رضا مظفري استاد گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه اروميه ، ايران دکتر عبدالناصر نظرياني استاد گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه اروميه ، ايران چکيده هر چند نويسنده ، فرزند زمان خويش است ، اما چيزي که در نقد اسطوره اي اهميت دارد، ِ ِ ِجنبه هاي غير ارادي اثر و نحوه ي تداعي و هم خواني نيروي اساطيري – شاعرانه ، يا قواي ذهني اي ِاست که خارج از حوزه ي خودآگاهي قرار دارند.
آشفتگي و هرج ومرج در ميان رودان ، از آب هاي متلاطم ازلي است و از همين آب هاست ، که سرانجام ، آسمان و زمين شکل مي گيرد؛ و ادامه ي آفرينش را به خدايي انتزاعي ، به نام مردوک مي سپارند و خود از صحنه خارج مي شوند؛ و در پايان ، باشنده اي به نام انسان ، آفريده مي شود.
(بيرلين ،١٣٨٩، ٩٥) ٢-٤-اسطوره ي آفرينش در ايران : پنداره ي اين اصل که زندگي تنها مي تواند از زندگي ديگري که قرباني مي شود زاده شود؛ همان طور که در اساطير ميان رودان سابقه داشت در اساطير ايران نيز قابل تطبيق است ؛ و آن قرباني شدن و کشته شدن کيومرث و گاو، توسط اهريمن است که از پيکر و نطفه ي آن ها، زندگي نو، و تازه اي پديد مي آيد.