خلاصة:
با وجود روشهای عمومی تدریس(سخنرانی، بارش فکری، پرسش و پاسخ و...) استفاده از روشهای تخصصی در تدریس تاریخ در مدارس ضرورتی انکارناپذیر است. براین اساس، مقالۀ پیش رو می کوشد به این سوال پاسخ دهد که آیا روشهای ابتکاری معلمان میتواند یادگیری در درس تاریخ را برانگیزاند و مشارکت دانشآموزان را ایجاد کنند؟می توان از این مدعا (فرضیه) سخن گفت که روش تدریس «تاریخ در یک صفحه» از جدیدترین روشهای تخصصی و ابتکاری تدریس یکی از دبیران درس تاریخ است که در فرآیند یاددهی– یادگیری مؤثر و تسهیل کنندۀ تدریس دبیران درس تاریخ است. این پژوهش که به روش کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر تجربۀ شخصی نویسنده ارائه میشود، روشی است که تمام محتوای کتاب تاریخ دهم انسانی را در یک صفحۀ کاغذ با ابعاد طولی 150سانتیمتر و عرض100سانتیمتر بدون حذف سرفصلی از کتاب درسی، در اختیار دبیران و دانش آموزان قرار میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ایجاد تعامل دو سویه بین دانش آموز و دبیر، آسان سازی مباحث، تعیین نقشۀ راه، تاکید بر مطالب مهم هر درس، قابلیت نصب آسان، تقویت یادگیری، دسته بندیهای محتوایی،کم هزینه بودن و ایجاد علاقه به حفظ هویت و فرهنگ را داراست.
Despite the general teaching methods (lectures, brainstorming, questions and answers, etc.), the use of specialized methods in teaching history in schools is an undeniable necessity. Accordingly, the present article tries to answer the question: Can teachers' innovative methods stimulate learning in history and create student participation? It can be argued that the teaching method of "history" In one page »is one of the newest specialized and innovative teaching methods of one of the history teachers who is effective in the teaching-learning process and facilitates the teaching of
history teachers. This research is based on the library method and descriptive-analytical method. It is presented based on the author's personal experience; it is a method that provides all the contents of the tenth human history book on a sheet of paper with a length of 150 cm and a width of 100 cm without removing a chapter from the textbook, for teachers and students. Create a two-way interaction between student and teacher, facilitate topics, determine the roadmap, emphasize the important content of each lesson, easy installation, enhance learning, content categories, low cost and interest in preserving identity and culture has.
ملخص الجهاز:
براي پاسخ به اين دغدغه ، نگارنده از طريق شيؤە جديدي که آن را «آموزش تاريخ در يک صفحه » ناميده است ، فرآيند ياددهي- يادگيري تاريخ دهم انساني را تسهيل و تمامي سرفصل هاي کتاب درسي را در آن گنجانده است ؛ لذا اين طرح که در ابتدا به عنوان يک وسيلۀ کمک آموزشي در دو نسخۀ نوشتاري (پوستر) و الکترونيکي (پرده نگار) طراحي و به ثبت رسيده است ،٢ ميتواند به عنوان الگويي براي دبيران درس تاريخ باشد تا با استفاده از آن در کلاس درس بتوانند يک رابطۀ مشارکت و تعامل ، بين خود و دانش آموزان ، ايجاد نمايند و تاريخ را به گونه اي تخصصي آموزش دهند.
از يک طرف هزينۀ اعلام شده از سوي مجريان نسبتا بالا و از سوي ديگر مسير و نقشۀ راهي که براي اجراي طرح بايد طي مي شد، برايم کاملا مشخص نبود و چندان آشکار نبود که خاتمۀ اين کار، قرار است به کجا بينجامد؛ در نهايت با يک نفر به توافق رسيدم و شروع به نگارش و طراحي ايدٔە تدريس آموزش درس تاريخ دهم انساني(پايه اول متوسطۀ دوم ) در يک صفحه نمودم .
اين وسيله با ارائۀ الگويي جديد از تدريس تاريخ ، بر اهميت درس تاريخ دهم انساني به عنوان نخستين کتاب تخصصي تاريخ متوسطۀ دوم تأکيد مي نمايد و ضمن تبيين اهداف آموزشي مشخص ، باعث تقويت يادگيري درس به درس دانش آموزان با کتاب اصلي خواهد شد.
Accordingly, the present article tries to answer the question: Can teachers' innovative methods stimulate learning in history and create student participation?