خلاصة:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علّی جهت بررسی رابطه عاطفه آموزشگاهی و انگیزش تحصیلی حالتی با هدایت مسیر شغلی با در نظر گرفتن نقش واسطهای خودپنداره تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 99-1398 بود. 284 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی وارد پژوهش شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی (درخشان و همکاران، 1396)، پرسشنامه عاطفه آموزشگاهی (مک کوچ، 2003)، پرسشنامه خودپنداره تحصیلی (لی و همکاران، 2005) و پرسشنامه رشد مسیر شغلی فرم کوتاه ویرایش استرالیا (کرید و پاتون، 2004) استفاده شد. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد عاطفه آموزشگاهی و انگیزش تحصیلی حالتی میتوانند به طور معناداری از طریق خودپنداره تحصیلی بر رشد مسیر شغلی تاثیرگذار باشند. با توجه به نتایج، میتوان راه رسیدن به رشد مسیر شغلی را در پرتوی توجه به عاطفه آموزشگاهی، انگیزش تحصیلی و خودپنداره تحصیلی برای دانشآموزان فراهم نمود.
The aim of this study was to present a causal model to investigate the relationship between school emotion and academic motivation with career guidance by considering the mediating role of academic self-concept. The research method was a descriptive-correlational structural equation model. The statistical population included all first-grade high school students in Sanandaj, in the academic year 2009-2010. 284 people were included in the study by random sampling of relative classes according to gender and educational level. To collect the required data, the academic motivation questionnaire (Derakhshan et al, 2017), the school attitude assessment survey (McCouch, 2003), the Academic Self-Concept Questionnaire (Lee et al, 2005), and the Career Development Inventory-Australia-short form (Creed & Patton, 2004 ) were used. The data analysis was performed by structural equation modeling. The results showed that school affection and academic motivation can significantly affect career growth through academic self-concept. According to the results, it is possible to provide a way to achieve career growth in the light of attention to school affection, academic motivation, and academic self-concept for students.
ملخص الجهاز:
مارسيا١٩ (٢٠١٦) در الگوي هدايت مسير شغلي خود نشان داد که در دانش آموزان مقطع متوسطه عامل هاي چشم انداز آينده ، خودکارآمدي، گواه ، برنامه ريزي، اضطراب پايين و پشتکار و تلاش به عنوان پيش بيني 1 Speer 2 managing the career path 3 Simon 4 Hayley 5 Rostoph 6 %anja 7 Curtis 8 Savis 9 %ander 10 Academic motivation 11 Forenheim 12 %rophy 13 state motivation 14 trait motivation 15 Kalish 16 Christophel 17 Yaacob 18 Keller 19 Marcia رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٢، شماره پياپي ٥٩، ارديبهشت ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(2), 2021 کننده هاي مهم هدايت مسير شغلي دانش آموزان هستند.
1 Herbert 2 Mitchel & %radshaw 3 Georgr & %rief 4 Robinson 5 Isen 6 Cropanzao, James, konovosky 7 Tolentino, Garcia & Restubog 8 %rennan, Gigmont & Daydream 9 Ona 10 Chapman 11 academic self-concept 12 Joseph 13 Uy, Chan, Sam, Ringo & Oleksandr 14 Rassa 15 Martin 16 Packan 17Creed, Hood & Hu 18 Gilham & Lonthal 19 Lent & %rown رابطه بين عاطفه آموزشگاهي و انگيزش تحصيلي حالتي با هدايت مسير شغلي: نقش واسطه اي خودپنداره تحصيلي Presenting a Causal Model of School Emotion and Academic Motivation with Career Guidance: the … روش روش پژوهش ، همبستگي از نوع مدل سازي معادلات ساختاري است .
& Wang 3 Schaufeli et al 4 Career development Inventory-Australia-short form 5 Super, Thompson, Lindeman, Jordaan, & Myers 6 Lokan 7 Creed & Patton رابطه بين عاطفه آموزشگاهي و انگيزش تحصيلي حالتي با هدايت مسير شغلي: نقش واسطه اي خودپنداره تحصيلي Presenting a Causal Model of School Emotion and Academic Motivation with Career Guidance: the … ٢.