خلاصة:
فرهنگ اقتصادی زیربنای توسعه محسوب میشود و زنان در شکلدهی به فرهنگ اقتصادی جامعه نقش مهمی ایفا مینمایند. نقش مربیگری زنان در جامعه موجب میشود تا رفتارها و نگرشهای اقتصادی ایشان خصوصاً در بعد مصرف، بستر تربیتی را برای توسعه جامعه فراهم نماید. مؤلفههای اصلی مصرف یعنی سطح مصرف و چگونگی مصرف در بستر خانواده و توسط مادران شکل میگیرد. این مقاله نقش زنان را در شکلگیری فرهنگ اقتصادی مطلوب با توجه به مفاهیم موجود در سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بررسی نموده است. یافتهها بیانگر آن است که با بهسازی و ارتقاء فرهنگ مصرفی زنان، تولیدگرایی نیز در میان ایشان افزایش مییابد. اصلاح فرهنگ مصرفی و افزایش روحیه تولیدگرایی، زمینهساز توسعه اقتصادی بوده و این با اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی همسو میباشد.
Economic culture is considered the basis of development, and women play an important role in shaping the economic culture of society. The coaching role of women in society causes their economic attitudes and attitudes, especially in consumption, to provide educational platform for community development. The main uses of consumption, the level of consumption and how the consumption is consumed in the family bed and by mothers. This paper investigates the role of women in shaping the desired economic culture according to the concepts in the resistive economy policies. The findings indicate that, by improving and promoting the culture of women's consumption, production will also increase among them. The modification of consumer culture and enhancing the morale of Productivity is the basis for economic development and this is consistent with the objectives of the resistive economy policies.