خلاصة:
در عصر جهانی شدن، تاثیر هویت و فرهنگ در سیاست کشورها اعم از داخلی، منطقهای و جهانی افزایش یافته است. چنانکه موضوعاتی همچون ناسیونالیسم، تقابل فرهنگی، جنگ تمدنها و ورود دولتها به عرصه فرهنگی و هویتی در این راستا بوده است. موضوع هلال شیعی گرچه بیشتر ابعاد ایدئولوژیکی و سیاسی علیه ایران دارد، ولی ابعاد معرفتی و هویتی نیز دارد. به عبارت دیگر بزرگنمایی هلال شیعی به لحاظ سیاسی و منطقه ای بیشتر بعد رسانهای، شیعه هراسی، ایران هراسی، همگرایی بین کشورهای عربی منطقه و.... همگام است. البته موضوع باورپذیری آن تا حدودی نشات گرفته از چالشهای هویتی و فرهنگی جهانی شدن است. این نگرش باعث سوء استفاده رسانه ها و حاکمان عربی درباره شیعه هراسی شده است. بخصوص اینکه در چند سال قدرت منطقه ای ایران با توجه به تحولات منطقهای از جمله بحران سوریه افزایش یافته است،موضوع هلال شیعی بیش از گذشته مورد توجه دولتمردان و رسانه ها مخالف جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
In the age of globalization, the influence of identity and culture in the politics of countries, both domestic, regional and global, has increased. Such issues as nationalism, cultural confrontation, war of civilizations and the entry of states into the cultural and identity arena have been in this direction. The issue of the Shiite crescent, although it has more ideological and political dimensions against Iran, also has epistemological and identity dimensions. In other words, the magnification of the Shiite crescent is politically and regionally more in line with the media, Shiism, Iranophobia, convergence between the Arab countries of the region, and so on. Of course, the issue of its credibility stems in part from the identity and cultural challenges of globalization. This attitude has led to the abuse of Shiism by the Arab media and rulers. Especially in the last few years, the power of Iran's regions has increased due to regional developments, including the Syrian crisis.
ملخص الجهاز:
(جمالي،14:1386) اين جغرافيايي است كه براي هلال شيعي بيان شده است، اما دليل پيدايش چنين مفهومي با چنين جغرافيايي چيست؟ بعد از اشغال عراق در سال 2003 برخي معتقد به شكلگيري ژئوپليتيك شيعه در تقابل با ژئوپليتيك سني بوده و مدعي هستند: ايران به منزله قويترين كشور شيعي منطقه، به دنبال استفاده از اين واقعيت براي پيشبرد اهداف و منافع ملي خود است.
(آقايي و احمديان،16:1389) بعد از اشغال عراق در سال 2003 با توجه به تقويت ژئوپليتيك شيعه در تقابل با ژئوپليتيك سنّي، القاي ترس از ايران و شيعيان به مثابه قويترين كشور شيعي منطقه كه به دنبال استفاده از اين واقعيت براي پيشبرد اهداف و منافع ملي خود است، در راستاي سياست مزبور مطرح شد.
(مجتهدزاده، 1385) هدف حكومتهاي عرب منطقه از طرح هلال شيعي صفرالحولي، يكي از علماي وهابي عربستان، در سال1991 و پس از قيام شيعيان جنوب عراق، نسبت به شكلگيري يك قوس رافضي (شامل شيعيان افغانستان، پاكستان، ايران، علويهاي تركيه و سوريه و شيعيان لبنان) هشدار داده بود و بيان كرد كه نگراني وهابيهاي عربستان از تشيع، مسئلهاي عقيدتي است، آنها معتقدند نيروي شيعه ميتواند بر شيعيان خليج فارس، به ويژه شيعيان عربستان، نفوذ كرده و در نتيجه شيعهگري موجب تهديد موقعيت اهل سنت شود.