خلاصة:
زمینه و هدف: سرعت زیاد پیشرفتهای فناوری و تغییر شکل آن، مثل فیلی در تاریکی شده است که افراد سازمان نسبت به آن ادراک و برداشتهای مختلفی دارند. از آنجا که افراد در درون سازمان بر مبنای ادراک خود از واقعیت عمل میکنند، کشف و توصیف ادراک و برداشت افراد از قدرتفناوری، میتواند در ارتباطات بین فردی کارکنان موثر واقع شود. هدف پژوهش حاضر، توصیف عمیق تجارب و دریافتهای متکثر اعضای هیات علمی یک دانشگاه از پدیده قدرتفناوری در ارتباطات بینفردی میباشد تا مدیران و کارکنان را با نگرشهای جدید و متفاوت نسبت به فناوری و نفوذ و سلطه آن آشنا کند.
روش پژوهش: رویکرد پژوهش در این تحقیق، کیفی بوده و بر پایه راهبرد پدیدارنگاری برای نیل به درکی عمیق از آگاهیهای جمعی نزد افراد مورد مطالعه، انجام گرفته است. مشارکتکنندگان شامل سیزده عضو هیات علمی دانشگاه بودند که از طریق نمونهگیری بیشینه تنوع تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. با مصاحبههای نیمه ساختاریافته باز و تحلیل آنها 6 طبقه توصیفی، در سه سطح فرد، سازمان و جامعه به دست آمد.
یافتهها: در سطح فرد دو شیوه درک شامل مفهوم مبتنی بر انزوای فردی (کمباری عاطفی روابط، بی اعتمادی) و رفتارهای دورویی (تلوّن رفتاری و خودپایشی)، در سطح سازمان سه طبقه شبکههای اجتماعی، ارتباطات پایشی (اقتدار مافوق، سلطه کنترل در روابط سازمانی) و تضعیف نقش انسان، در سطح جامعه یک طبقه شامل فرهنگ رفتارهای فخرفروشانه پدید آمد. در ادامه طبقات توصیفی به دست آمده در قالب ساختار بزرگتری، فضای نتیجه را رقم زدند تا بدین طریق شیوههای متفاوت تجربه پدیده مرتبط گردیده و تصویری کاملتر و چند بعدی را از مفاهیم متفاوت افراد تحت مطالعه ارائه دهند.
نتیجهگیری: یافتههای تحقیق میتواند در فهم بهتر آگاهیهای جمعی نسبت به قدرت فناوری در نزد گروه خاصی از افراد مفید واقع شود و مدیریت سازمان را در برخورد با آن مهیاتر سازد.
Background and Aim: Fast pace of progress in technology with its transformations has become an elephant in
darkness that different people have different perceptions toward that. Since people in organizations behave according
to their own perception of reality, exploring and describing perception and interpreting power of technology
could be influential in interpersonal communications made among employees. The target of present
study is to deeply describe experiences and diverse perceptions of faculty members of a university from power
of technology in interpersonal communications in a way to familiarize managers and employees with new and
variant attitudes toward technology and its dominance.
Methods: The research approach is qualitative in this research and is based on phenomenography approach to
achieve deep understanding of collective consciousness among those being studied. Participants are thirteen
members of faculty selected through maximum variation sampling to achieve theoretical saturation. Six category
of descriptions were obtained at individual, organizational, and social levels through analysis of semistructured
interviews.
Results: At the individual level, two perception methods, including the concept based on individual isolation
(little emotional relations, distrust) and hypocritical behaviors (variant behaviors and self-monitoring), are
formed; and at the organizational level, social networks, monitoring communications (senior authority, dominance
of control in organizational relationships), and weakening the role of human are formed; and at the social
level, a category consisting the culture of ostentatious behaviors is formed. In continuation, the obtained category
of descriptions cleared the outcome space a bigger structure to relate different methods of experiencing phenomenon
and to provide a better multidimensional image of various concepts of individuals being studied.
Conclusion: Findings can be a great help in better understanding of collective consciousness toward technology
power in a particular group of people and also better preparing organization to face it.