خلاصة:
یکی از مسائل مهمی که مردم باید با آن آشنایی داشته باشند حقوق شهروندی
است. یک شهروند خوب باید بداند که چه وظایفی بر عهده دارد و از چه
حقوقی برخوردار است . هر چند که عوامل مخ تلفی در تربیت شهروندی نقش
دارند ولی ، آموزش و پرورش در تربیت شهروندی نقش موثرتری دارد .
صاحب نظران مدرسه را بهترین مکان برای آموزش و تعلیم این مقوله می دانند.
آنها معتقدند چون مدرسه بعد از خانه ، دومین محیطی است که کودکان و
نوجوانان قسمت اعظم وقت خود را در آن سپری می کنند ، و نقش مهمی در
رشد شخصیت و انتقال دانش و مهارت های زندگی به آنها دارد ، در نتیجه
آشنایی با شهروند و شهروندی نیز از جمله مهارتهایی است که در مدرسه باید
آموزش داده شود . در این میان معلمان به عنوان ارکان نظام آموزشی که نقش
بسیار موثری در پیشبرد اه داف عالی نظام آموزش و پرورش دارند ، باید برای
این مهم آمادگی های لازم را داشته باشند . باید بتوانند آنچه نیازمند یک شهروند
خوب است را در دانش آموزان شکل دهند . باید دانش آموزان را با حقوق و
مسئولیت های خود در جامعه آشنا کنند و آنان را برای ایجاد جامعه ی مطلو ب
آماده کنند . در این مقاله که با استفاده از روش توصیفی – تحلیل صورت گرفته
ضمن بررسی ضرورت آموزش شهروندی و ویژگی های یک شهروند خوب ،
راهبردهایی برای تربیت شهروندی ذکر شده است . از جمله آموزش از طریق
برنامه درسی ، فراهم آوردن محیط مناسب در سطح مدرسه و توجه به نقش
فعالیت های فوق برنامه در تربیت شهروندی . همچنین الگوهایی برای معلمان
آورده شده که این موارد هستند : الگوی مدارس دموکراتیک ، الگوی آسیب
شناسی اجتماعی و الگوی نظام دار آموزش شهروندی . در پایان هم پیشنهاداتی
برای بهبود در این مسئله ی مهم یعنی آموزش حقوق شهروند ی آورده شده
است.
ملخص الجهاز:
آنها معتقدند چون مدرسه بعد از خانه ، دومـين محيطـي اسـت کـه کودکـان و نوجوانان قسمت اعظم وقت خود را در آن سپري مي کننـد، و نقـش مهمـي در رشد شخصيت و انتقال دانش و مهارت هـاي زنـدگي بـه آنهـا دارد، در نتيجـه آشنايي با شهروند و شهروندي نيز از جمله مهارتهايي است که در مدرسه بايد آموزش داده شود.
Immanuel Kant اما از جمله پژوهش هاي داخلي در زمينه حقوق شهروندي و آموزش آن ، مي توان به مقاله ي "برنامه هاي درسي تربيـت شـهروندي : اولـويتي پنهـان بـراي نظـام آمـوزش و پرورش ايران " از کوروش فتحي واجارگاه (١٣٨١) نام برد که قلمرو تربيت شـهروندي را مورد تجزيه و تحليل قرار داده ، و مجموعه فعاليت هـا و اقـداماتي کـه مـي توانـد بـه تربيت شهرونداني مطلوب و موثر کمک نمايد، را مورد نقئ و بررسي قرار داده است .
تاکيد آمـوزش شـهروندي بـر ايـن اسـت کـه کودکان را به عنوان شهروندان به گونه اي تربيت کند که در اجتمـاع و محـيط پيرامـون خود مشارکت کنند، با حقوق خود آشنا شوند و به وظايف خود در قبال جامعـه عمـل کنند (حسني پور فلاح ، ١٣٩٣) بنابراين اگر انتظار داريم دانش آموزان به ارزش هاي فردي احتـرام بگذارنـد و شـان انساني را بشناسند، معلمان بايد به عنوان الگو اين کارها را انجام دهند.