خلاصة:
اگرچه نتایج پژوهشها در خصوص شناسایی عوامل ایجاد عدالت آموزشی و دسترسی برابر افراد، اثرات مثبت این امر را آشکار ساخته و نظامهای آموزشی در حال حرکت به این سمت هستند؛ بااینوجود موانع متعددی برای تحقق وجود دارند. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهکارها و روشهای ایجاد و برقراری عدالت آموزشی و موانع گسترش آن میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی–تحلیلی است که اطلاعات آن از طریق بررسی کتب و مقالات و... جمعآوریشده است. در این نوشتار، ضمن بیان اهمیت و ضرورت شناسایی عوامل ایجاد عدالت آموزشی به مهمترین موانع پیش روی ایجاد برابری آموزشی در کشور ایران، اشارهشده است. در پایان، کلیۀ عوامل و موانع موثر بر ایجاد عدالت آموزشی تحت الگویی جامعومانع، سازماندهی شدهاند. یافتهها حاکی از آن است که اگر عدالت آموزشی در محیطهای یاددهی-یادگیری برقرار باشد؛ انصاف و برابری در آموزش و امکانات، دسترسی به محیطهای آموزشی، انگیزه و امید به تحصیل و... بیشتر میشود.
Although the results of research on identifying the factors that create educational justice and equal access for individuals have revealed the positive effects of it, and educational systems are moving in this direction, there are several obstacles to achieving this. In this regard, the purpose of this study is to identify strategies and methods for creating and establishing educational justice and obstacles in its development. The present research is of descriptive-analytical type, the information of which has been collected through the review of books, articles, etc. In this article, while expressing the importance and necessity of identifying the factors creating educational justice, the most significant obstacles to create educational equality in Iran have been mentioned. Finally, all the causes and obstacles affecting the establishment of educational justice are organized under a comprehensive model of barriers. Findings indicate that if educational justice is established in teaching-learning environments; Fairness and equality in education and facilities, access to educational fields, motivation and hope for education, etc. increase.
ملخص الجهاز:
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره پنجاه و سوم، اسفندماه 1399، صفحات 38-25 تاریخ وصول: 07/08/1399 تاریخ پذیرش: 19/09/1399 چکیده اگرچه نتایج پژوهشها در خصوص شناسایی عوامل ایجاد عدالت آموزشی و دسترسی برابر افراد، اثرات مثبت این امر را آشکار ساخته و نظامهای آموزشی در حال حرکت به این سمت هستند؛ بااینوجود موانع متعددی برای تحقق وجود دارند.
پیامدهای ناشی از برقراری عدالت آموزشی چه خواهد بود؟ روش پژوهش هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل ایجاد عدالت آموزشی در محیطهای یاددهی-یادگیری و موانع گسترش آن، همچنین ارائۀ چارچوبی جامعومانع در آموزشوپرورش کشور ایران میباشد.
یافتهها پس از مطالعه و بررسی پژوهشهای متعدد در مورد عدالت آموزشی، مواردی در این تحقیقات که از آنها بهعنوان عوامل ایجاد عدالت آموزشی در محیطهای یاددهی-یادگیری و موانع گسترش آن نامبرده شده است، شناسایی و استخراج شد.
در همین راستا و با توجه به یافتههای این پژوهش، سعی شده است که مدلی جامعومانع از عوامل ایجاد عدالت آموزشی در محیطهای یاددهی-یادگیری و موانع گسترش آن در کشور ایران تهیه شود که در جدول (شمارۀ 2) قابلمشاهده است.
در همین راستا پيشنهاد میشود كه: مطالعاتی کاربردی، گسترده و تطبیقی در زمینۀ چگونگی از بین بردن موانع ایجاد عدالت آموزشی در محیطهای یاددهی-یادگیری انجام گیرد، راهبردهای مختلف شناسایی شود و راهکارهایی علمی و اصولی در راستای بهرهبرداری پیشنهاد گردد.
دومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی قم.