خلاصة:
زبان دین امروزه یکی از مسائل مطرح در مباحث فلسفه دین در غرب است که بیشتر متاثر از کاربردهای آن است: مثلا وقتی گفته میشود خداوند با موسی تکلم کردند، آیا منظور این است که خداوند دارای جسم مادی است که با اندامهای نطق با موسی سخن گفت یا معنای دیگری مراد است؟ یعنی آیا زبان دین واقعنماست یا رازآلود ویا نمادین و... است؟ و بهتدریج وارد جهان اسلام نیز گردیده است؛ وزمزمه آن هر از گاهی از زبان برخی نویسندگان و روشنفکران شنیده میشود؛ و ما چون مسلمانیم و کتاب آسمانی ما قرآن کریم است، بر آن شدیم تا ببینیم زبان دین ما که زبان قرآن کریم است در آثار، گفتار و نوشتجات امام خمینی؟ ره؟ چگونه بازتاب یافته است. ازاینرو مقاله حاضر را به شکل تطبیقی بین نظریات فلیسوفان غرب در زمینه زبان دین و معتقدات حضرت امام خمینی؟ ره؟ در مورد زبان قرآن در زمینههای مورد بحث هماهنگ با فیلسوفان غرب است یا با آنها تفاوت دارد؛ بنابراین دیدگاههای حضرت امام خمینی؟ ره؟ را از آثار پراکنده و مختلفشان جمعآوری کردیم و این بحث را سامان دادیم و با قبول کاستیهای کار خود به این نتیجه رسیدیم که امام خمینی؟ ره؟ چنانکه سادگی بیانش حاکی از ذوب در اسلام و معارف قرآن بود، به صورت خیلی روشن و چشمگیر در وادی فلسفه دین نیز ورود همهجانبه داشته و زبان دین ما یعنی قرآن را کاملا واقعنما دانسته، برداشتهای همه را از قرآن معتبر و غیرحجت دانستهاند و الفاظ را موضوع برای روح معانی در نظر گرفتهاند؛ ازاینرو مفهوم حقیقی متن و الفاظ آن را ثابت و فراتاریخی دانسته و مصادیق آن را در چرخه تاریخ متحول میدانند.
Today, the language of religion is one of the issues in the philosophy of religion in the West that is largely influenced by its applications. For example, when it is said that God spoke to Moses, does it mean that God has a material body that spoke to Moses with a tongue or does it imply something else? In other words, is the language of religion real or is it mysterious and symbolic and has gradually entered the Islamic world. Writers and intellectuals occasionally engage in discussing this topic. And because we are Muslims and our heavenly book is the Holy Quran, we decided to see how the language of our religion, which is the language of the Holy Quran, is reflected in the works, speeches and writings of late Imam Khomeini. The present article is a comparative study of Western philosophers' theories on the language of religion and Imam Khomeini's beliefs about the language of the Qur'an in the fields under discussion. Therefore, I collected Imam Khomeini's views from his scattered and diverse works, which was almost a difficult task, and then organized this discussion. I do admit that there are flaws in this study but the conclusion drawn is that just as Imam Khomeini's statements suggest his being submerged in Islam, they clearly indicate that he was also well-versed in philosophy. He believed that the language of our religion is indicative of the reality. He also believed that people's understanding of the Quran is valid but it is not authoritative. He considered words to be the subject for the soul of meanings. Therefore, the true meaning of the text and words is considered to be fixed and trans-historical, and its examples are considered to change in the cycle of history.