خلاصة:
هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت فعلی مدیریت کلان داده در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و مقایسه آن با وضعیت مطلوب در آینده است. روش شناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری متشکل از 77 تن از کارشناسان فناوری اطلاعات، مدیران ستاد ی و استانی و کتابداران هستند که به روش خوشهای و نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. پرسشنامه ازلحاظ دو ضریب نسبی روایی محتوی (CVR) و شاخص روایی محتوی (CVI) مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 86% محاسبه شد. نتایج: کتابخانههای عمومی فعلی هوشمند نیستند (با میانگین 25/1) و فاقد سرعت آماده سازی وپردازش دادههای موردنیاز (با میانگین 92/1) هستند. ازکلان دادههای موجوددرشبکههای اجتماعی برای تجزیه وتحلیل تمایلات کاربران (با میانگین 22/1) استفاده نمیکنند. فقط زمینه راه اندازی وتقویت شبکه کتابخانهها به میزان اندکی (با میانگین 08/2) فراهم است. در حالیکه کاربردکلان داده باعث دسترسی سریعتربه حجم زیادی ازدادهها (با میانگین 84/4) و افزایش کیفیت اطلاع رسانی وهدفمند شدن آن (میانگین 81/4) دروضعیت آیند میشود به شرط آنکه زیرساخت لازم جهت یکپارچه سازی اطلاعات واتصال کتابخانهها (با میانگین 77/4) فراهم شود. نتیجهگیری: کلان داده دروضعیت فعلی به میزان بسیار اندکی در کتابخانههای عمومی کشور بکار گرفته میشود والزامات و زیر ساختهای آن نیز فراهم نیست. کلان دادهها تاثیرات مثبتی بر خدمات کتابخانههای عمومی خواهند داشت و این کتابخانهها برای استفاده از آنها باید تمهیدات لازم را به موقع بیندیشند.
Objective: This study explaned the current status of big data management in the public libraries affiliated to the Foundation of public libraries and compare the results with the desired situation in the future. Methodology: An analytical survey was used. The studypopulation consisted of 77 IT experts and provincial staff managers and librarians who were selected using cluster and simple random sampling. The data collection tool is a structured questionnaire that has been developed through the study of domestic and foreign research and in consultation with professors and experts in the field of librarianship and information technology. The questionnaire was approved in terms of content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI) and the reliability of the questionnaire was measured by Cronbach's alpha (86 %.) . Results: The libraries are not smart and there is lack of the required data preparation and processing speed. These libraries don’t draw on big data available in social networks to analyse user preferences. Currently, only a limited context is provided for development of public libraries’ network. Big data applications, however, can provide faster access to large volumes of data, and improve the information and notification quality; even make libraries more organized and goal-oriented in the future. The results also show that, the necessary infrastructure are developed for information integration and interconnection of libraries. Conclusion: In the current situation, big data is used to a very small extent in the country's public libraries, and its requirements and infrastructure are not provided. Big data will have a positive impact on the services, and these libraries need to make the necessary arrangements to use it in a timely manner.