خلاصة:
شهروندی فضایی، رویکردی برای آموزش شهروندان به منظور بهره گیری از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی مدرن است. بر این اساس یک شهروند فضایی باید قادر به تفسیر «اطلاعات فضایی» و واکنش منتقدانه به آن ها باشد، به کمک نقشه ها و سایر «نمایه های فضایی» ارتباط برقرار کند و نظرات مشخص مکانی را با استفاده از «جغرافیای رسانه ای» بیان نماید. با توجه به گستردگی فضای ارتباطات و اطلاعات، نیاز مبرمی به درک ویژگی های این مفهوم نوظهور و راهکارهای خاص فرآیند برنامه ریزی شهری مشارکتی، مبتنی بر رویکرد شهروندی فضایی وجود دارد. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی بوده و از شیوه های اسنادی و مرور متن در بستر مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است، به این صورت که با مراجعه به منابع معتبر، اطلاعات موردنظر گردآوری گردید. شهروندی فضایی از لحاظ مفهومی از تصاحب فردی و جمعی فضای اجتماعی، سرچشمه می گیرد و از افراد برای دستیابی به صلاحیت های لازم حمایت می کند تا از این طریق، مشارکت فعال تری در جامعه داشته باشند. شهروندی فضایی با ترکیب مفاهیم مطلق، ادراکی و مفاهیم وابسته به فضا، یک دامنه فضایی را به آموزش شهروندی می افزاید. در این رویکرد، دارا بودن مهارت و توانایی ضرورت دارد. صلاحیت های لازم برای شهروندی فضایی، عبارت اند از: ساختارشکنی اطلاعات فضایی قابل دسترس از منابع مختلف؛ ارتقاء بینش شخصی افراد، نسبت به فضای اجتماعی در کنار توانمندسازی آن ها جهت تفسیر و برقراری ارتباط با کمک اطلاعات جغرافیایی. با توجه به مورد پژوهشی، رویکرد پیشنهادی می تواند با آموزش شهروندان، نقش موثری را در تحقق اهداف برنامه ریزی راهبردی ایفا کند به گونه ای که ماهیت برنامه ریزی شهری مشارکتی را دگرگون سازد. شهروندی فضایی، چهارچوبی نوین را برای مشارکت عموم مردم در فرایندهای برنامه ریزی شهری ترویج می کند که بر تعامل بی واسطه و دائم بین برنامه ریزان و شهروندان استوار است.
Spatial citizenship is an approach to educate citizens in order to take advantage of modern information and communication technologies. Accordingly, a spatial citizen should be able to interpret and critically reflect on "spatial information"; communicate with the aid of maps and other "spatial representations" and to express the location-specific opinions using "Geomedia". Considering the expansion of the information and communication space, there is a pressing need to understand the features of this emerging concept and the specific strategies of participatory urban planning process based on the spatial citizenship approach. The research method in this study is descriptive and the documentary and review approaches have been used in the context of library studies, so that the contents were collected by referring to valid documents. Conceptually, spatial citizenship emanates from the individual and collective appropriation of the social space and supports individuals to obtain the necessary competencies for a way to have a more active participation in society. Spatial citizenship adds a spatial domain to citizenship education by combination of absolute, cognitive and relational concepts of space. In this approach, it is necessary to have skills and ability. The required competencies for spatial citizenship are: deconstruct the spatial information available from various sources, further ones, own visions of social space, being able to translate and communicate them with the help of geographical information. According to the case study, the proposed approach can play an effective role in the realization of strategic planning goals by educating citizens in such a way that it changes the nature of participatory urban planning.