خلاصة:
یکی از مسائل مهم که اکنون در شهرهای بزرگ به چشم می خورد، عدم تعادل در نظام توزیع و نارسایی سیستم خدمات از جمله فضاهای آموزشی است. توسعه ناهمگون و برنامه ریزی نشده و رشد سریع جمعیت را می توان از دلایل اصلی بروز این مشکل بشمار آورد. در جهت افزایش کارایی این فضاها توجه به ساماندهی وتوزیع مناسب ضروری به نظر می رسد. هدف از این تحقیق ساماندهی فضایی -مکانی و توسعه کالبدی فضاهای آموزشی در شهر بابلسر می باشد روش تحقیق از نوع توصیفی -تحلیلی بوده که در این مسیر ابتدا با استفاده از روش های تحلیل آماری فضایی شاخص موران، الگوی پراکنش فضایی مراکز آموزشی در محدوده مورد مطالعه مشخص گردید. با توجه به نتایج به دست آمده از این دو روش لزوم ساماندهی مراکز آموزشی در محدوده مورد مطالعه ضروری به نظر رسید، بدین منظور از مدل های ارزیابی چندمعیاره در محیط نرم افزار GIS استفاده گردید. به منظور ساماندهی وضع موجود مراکز آموزشی در محدوده مورد مطالعه از معیارهای تاثیرگذار و مناسب بهره گرفته شده و وزن مناسب این معیارها از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP به دست آمد. در نهایت، نقشه مناسب که از روی هم گذاری لایه ها استخراج گردیده است. با کمی تامل در نقشه وضع موجود می توان دریافت بیشترین پراکنش فضاهایی آموزشی در راستای محله باغ فلاحت در این منطقه قرار داشته و الگوی منظمی ندارد. نقشه های حاصل از نتایج تحقیق فضاهای مناسب جهت احداث مکان های آموزشی را پیشنهاد می کند.
ملخص الجهاز:
انتخاب و مکـانگزيني هاي آماري فضايي اقدام به تجزيه تحليل نقشه ها پرداخته شد بهينه سعي دارد با قانونمند کردن شاخصها و عوامل تأثيرگـذار در در اين مدل با استفاده از نرم افزار DA–GEO اقدام به تجزيه و تصميمگيري ارائه راهکارهاي منطقي، تصميم گيران برنامه ريزان تحليل خود همبستگي فضايي شاخص MORAN تک متغييره را در انتخــاب مکانهــاي مناســب بــراي انجــام فعاليــت هايــاري به ارزيابي الگو پراکنش فضايي الگو خوشه اي يا پراکنده بودن رساند)فرجزاده،١٣٨٣ ،ص ٣٤ ( کاربري فضاي آموزشي شهري مي پردازيم که نقشه دستيابي شهر بابلسر با وسعت حـدود ٣٤۵/٧ کيلـومتر مربـع معـادل ١/٤ وسطح نيازمندي ساکنان محلات شهري بابلسر را توليد خواهد درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است .
در اين پژوهش مکان آموزشي بعنوان محلي براي کسب که مشخصات اماکن ورزشي در هر بخش مشخص گرديده لايه علم ودانش و به دور از دغدغه ها و آلودگي هاي مختلف اطلاعاتي به فرمت GIS تبديل گرديده و به ١٠ طبقه تقسيم زندگي مدرن امروزي در ارتباط کاربري آموزشي و در مجاورت بندي ميگردد و بعد از طبقه بندي دوباره ارزش گذاري گرديده آن مورد توجه قرار گرفته است نقشه ) ٤-٨( نقشه فواصل اماکن که عدد ١٠ کاملا مطلوب و عدد ١ کاملا نامطلوب مي باشد .