خلاصة:
آنچه موضوع این تحقیق است» بررسی و تبیین کیفیت (و نه
کمیت) به کارگیری شگردهای بدیعی و بیانی و عروض و
قافیه و نقد آنها در شعر علی معلم است. او شاعری است که
میکوشد در عرصههای گوناگون» شعرش را از سرودههای
دیگر شاعران متمایز کند؛ در مباحث بلاغی نوآوریهایی دارد
که گاه با توفیق همراه بوده و گاه این نوجوییها شعر راتا
مرز غیر قابل فهم بودن پیش برده است. برجستهترین
شگردهای بلاغی معلم عبارتاند از: استفادة موفت از اوزان
بلند در مثنوی و تامین موسیقی شعر با کمک اعنات در قافیه
و بهرهگیری از بدیع لفظی» یافتن وجه شبههای نو و تاثیرگذار
و نیز استفاده از شیوهای خاص در تلمیحات و اشارات. در
هنرسازههای وابسته به معنا ( بدیع معنوی و بیان) بینامتنیت
مهمترین وجه تمایز شعر معلم از دیگران است. علاوه بر
تلمیحات دور و ناآشناء تلمیح به امر موهوم و تضمین هیچ
(استناد به مدرک موهوم) و نیز تغییر داستانهای مشهور و
برخورد خلاق با تاریخ, از نوآوریهای مهم معلم در عرصة
بینامتنیت محسوب میشود. به اعتقاد شارحان شعر معلم» هنر
شاعری او در مثنویها و قصایدش جلوهگر شده است؛ به
همین سبب در جستار حاضر همین دو قالب مورد بررسی
قرار گرفتهاند.
The aim of this research is to examine the quality of using rhetorical and expressive devices as well as the poet's techniques in meter and rhymes which in some cases leads to evaluations and cnticisms in Ali Moallem's poem. He tries to distinguish his poetry from other poets through his own techniques. His efforts in innovative rhetorics have sometimes been successful, andsometimes has resulted in failure. The most prominent rhetorical techniques of Moallem's are using long meters successfully in masnavi and making it more musical/rhythmic by leonine in the rhymes and figures of speech , discovering novel and effective Similes , as well as specific methods in allusions. In the semantically dependent artworks, intertextuality is the most significant distinctive characteristic between the poetry of Moallem and the others. In addition to improbable and unfamiliar allusions, the illusive and empty allusions and also changing the famous stories and creative approach to history are considered as the major intertextual innovations of Moallem. According to commentators, his versification art is represented in his couple-poems (masnavi) and odes. Therefore, these two patterns (masnavi and odes) are the focus of investigation in the present study.