خلاصة:
«اسناد مجازی» یکی از صنایع ادبی است که در سطح
«جمله» شکل میگیرد؛ بهاینترتیب که «گزاره» به «نهادی»
که براساس «طرح واژگانی» زبان با آن متناسب نیست»
اسناد داده میشود. قاطبة بلاغیون کهن و معاصر به ظرفیت
بوطیقایی اسناد مجازی عنایت وافی نداشته اند؛ درحالی که
این صنعت در فهم ادبیت متن از لحاظ ساحخت. آفرینش:و
خیال و تاثیر آن در ساختمان زبان و همچنین بیان بلاغضی
نقشی بسرزا دارد؛ در این پژوهش با روش توصیفی-
تحلیلی و اتخاذ بوطیقای بنیانگراء نخست با رویکرد
زبانشناسانه» ساختمان دستوری» طرح واژگانی, انحراف از
هنجار معنایی و کارکرد شعری آن بررسی شاه و در
مرحلة بعد با توجه به نشانههای به دست آمده از ساختمان
زبانی» دو نیروی تخیل ثانویه و خیال به عنوان دو بنیاد
ذهنی شکلگیری اسناد مجازی» تحلیل گشتهاند و
درنهایت. از طریق بیان فرایند شکل گیری اسناد مجازی» از
منشا ذهنی تا نمود زبانی؛ وحدت ساختمان آزبانی اسناد
مجازی با الگوی ذهنی آن بهعنوان سنتی که ادبیّت متون را
لحاظ تصویرگری و بیان بلاغی تضمین می کنده روشن
گشته است.
Isnad e majazi (figurative predication) is one of figures of speech that is formed in the rank of sentence; in this way the predicate is predicated on the subject which does not collocate with it as the lexical pattern. The majority of classical and contemporary rhetoricians did not pay enough attention to the poetics capacity of Isnad e majazi; while this figure of speech has the main role in the realization literariness in texts in terms of the field of creativity and fancy and its effect on structure of language and rhetorical expression. In this research with descriptive-analytic method and the use of essential poetics, at first, with the linguistic approach, grammatical structure, lexical pattern, semantic deviation and poetical function of language in isnad e majazi has been investigated; in the next stage, considering evidence obtained of linguistic structure, the secondary imagination and the fancy as two subjective fundaments in formation of Isnad e rnajazi, have been analyzed and, ultimately, through expressing the process of formation of lsnad e majazi, from subjective fundaments to linguistic appearance, the unity of linguistic structure with the subjective patter has been manifested as tradition that ensure the literariness in texts in terms of imagery and rhetorical expression.