خلاصة:
پدیده جنگ علیرغم ماهیت و زمان وقوع آن بخشی از تاریخ ملتهاست و به مثابه یک پدیده تاریخی در صورتبندی هویت و حیات اجتماعی و فرهنگی جوامع نقش اساسی ایفا میکند. گردشگری جنگ میتواند یک محور اساسی در تبادل فرهنگی و یکی از وجوه قابلاتکا جاذبههای گردشگری به شمار آید. مسأله اصلی پژوهش حاضر بررسی الگوی راهبردی عملیاتی جهت توسعه گردشگری و موزههای دفاع مقدس در استان خوزستان چیست. از اهداف این پژوهش بررسی و تحلیل موانع و ارائه الگویی راهبردی عملیاتی جهت توسعه گردشگری موزههای دفاع مقدس در استان خوزستان است. این پژوهش به لحاظ هدف؛ کاربردی و روش بررسی آن، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری آن را کلیه گردشگران و بازدیدکننده از موزههای دفاع مقدس خوزستان در سال 1399 است. دراینبین حجم نمونه (265 نفر) تعیین گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS19 استفادهشده است. همچنین برای سنجش قابلیت اعتماد سازههای مورد نظر از ضریب آلفای کرونباخ استفادهشده است، در ادامه جهت ارائه مدل راهبردی از تحلیل سوات بهره گرفتهشده است. نتایج نشان میدهد که بیشترین تأثیر را بر گردشگری موزههای دفاع مقدس متغیر ضعف بازاریابی داشته با ضریب تأثیر 0.27 دارد. همچنین نتایج روش تجزیهوتحلیل سوات به شکل نظامیافته استراتژی ST پیشنهاد میدهد.
The phenomenon of war, despite its nature and time of occurrence, is part of the history of nations and as a historical phenomenon plays a key role in shaping the identity and social and cultural life of societies. War tourism can be a key axis in cultural exchange and one of the potential aspects of tourist attractions. The main issue of the present study is to investigate the strategic operational model for the development of tourism and sacred defense museums in Khuzestan province. One of the objectives of this study is to study and analyze the obstacles and present a strategic operational model for the development of tourism of the museums of sacred defense in Khuzestan province. This research in terms of purpose; Applied and its study method was descriptive and survey type. The statistical population is all tourists and visitors to the museums of the holy defense of Khuzestan in 1399. Meanwhile, the sample size (265 people) was determined. SPSS19 software was used to analyze the data. Also, Cronbach's alpha coefficient has been used to measure the reliability of the structures. In addition, SWOT analysis has been used to present a strategic model. The results show that the most effective effect on tourism of sacred defense museums is the marketing weakness variable with a coefficient of 0.27. The results of the SWAT analysis method also suggest a systematic ST strategy.
ملخص الجهاز:
تحلیل موانع و ارائه الگوی راهبردی عملیاتی جهت توسعه گردشگری و موزه های دفاع مقدس در استان خوزستان 1 محمد بهرام زاده تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠١/٢٠ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٢/٢٠ پدیده جنگ علیرغم ماهیت و زمان وقوع آن بخشی از تاریخ ملت هاست و به مثابه یک پدیده تاریخی در صورت بندی هویت و حیات اجتماعی و فرهنگی جوامع نقش اساسی ایفا میکند.
داستان قهرمانان ، میادین جنگ ، سنگرهای نظامی، سلاح های جنگی و ماننـد آن ، در زمـان حاضر، از منابع گردشگری محسوب می گردند و این قابلیت را دارند که بعد از جنگ ، تبدیل به جاذبـه گردشگری شوند؛ زیرا جنگ فقط یک زمان ، مکان و رویداد نیست بلکه نمایشی از یـک درام جـدی و قوی بشری است که نه تنها تحت تأثیر تغییرات جمعیتی و نوآوری های فنـی (در طـول جنـگ ) اسـت تجلیل از رزمندگان و تجدیددیدار (در دوران پس از جنگ )، در دنیای امروز، ایـن پتانسـیل را دارد کـه به عامل انگیزشی مهمی در گردشـگری تبـدیل شـود (سـبکبار و نـورانی، ١٣٩٠: ٨٨؛ محمـود زاده و همکاران ، ١٣٩٣: ١١٥).
جدول شماره (٣): مقادیر و آماره های آزمون فرضیات اصلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مأخذ: (نگارنده ، ١٣٩٩) نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان می دهد که : بین متغیر ضعف بازاریـابی و موانـع گردشـگری رابطه معنادار مثبت وجود دارد؛ یعنی هـر چـه میـزان ضـعف بازاریـابی بیشـتر باشـد بـه عنـوان مـانع گردشگری تلقی میشود.