خلاصة:
اثربخشی هنر در فرهنگسازی و درونیکردن ارزشهای سازمانی برکسی پوشیده نیست. بیش از چهار سال تجربه در تحقیق و به کارگیری هنر برای ترویج اخلاق، ارزشها و فرهنگ سازمانی (EVC)[i] در سازمان مورد مطالعه نشان داد که میتوان از ظرفیت بالای هنر در قلمرو مدیریت و به ویژه مدیریت منابع انسانی بهره گرفت. با بررسی عمیقتر این موضوع، نویسندگان دریافتند که در حوزه تحقیقات دانشگاهی، کمتر از دو دهه است که سخن از روش نوپدیدی است که به تدریج در حال جدا شدن از پارادایمهای تفسیری- انتقادی بوده و با عناوینی جدید خوانده میشود که به عنوان «تحقیق هنربنیاد» نامیده میشود. هدف مقاله حاضر نشان دادن ضرورت پرداختن به روش هنربنیاد در حوزه تحقیقات سازمانی است که میتواند سبب گشوده شدن قلمرو جدیدی در عرصه اندیشه، تحقیق، اقدام و بهبود در مدیریت گردد. در این مقاله به تفصیل شرح داده میشود که جایگاه تحقیق هنربنیاد چیست و چه نقاط قوت متمایزی دارد. در بخش دوم که به تشریح تجربه عملی انجام شده با روش هنربنیاد اختصاص دارد، تحقیق انجام شده توسط نویسندگان تشریح خواهد شد که با استفاده از روش هنربنیاد در یک سازمان صنعتی کشور برای تغییر نگرش کارکنان به فرهنگ سازمانی صورت گرفته است.
Art is one of the most important methods which have great impacts on institutionalization and internalization of organization values. Over four years of author's experiences in implementing arts to promote Ethics, Values and Culture (EVC) in MAPNA Group, showed art's high potentials can be used in management and especially Human Resource Management. We found that in academic area it is less than two decades that an emerging paradigm arise from qualitative paradigm called frequently Art based Research, ABR. So the aim of this article is clarify the importance of ABR methodology in organizational research and it can open a new area in thinking, research, act and improvement in management. In this article we will explain by detail what is the paradigmatic position of ABR? What are the advantages of ABR? And how should assess an ABR work? Finally we will introduce our practice in MAPNA Group that use ABR as methodology to internalize the code of conducts among participants and employees.
ملخص الجهاز:
براي درک دقيقتر روش شناختي هنربنياد مـرور مختصـري بـر پـارادايم هـاي اثبات گرايي ، تفسيري - انتقادي و پسامدرن خواهد شد تا چگونگي جاي گيـري ABR بـه عنوان يکي از رويکردهاي اصلي به تحقيق اجتماعي پسامدرن معلوم شود.
واژه شناسي اصطلاحات براي تحقيق هنر بنياد (چيلتون و همکاران ، ٢٠١٤) آرتوگرافي (A/r/tography) قالب هاي جايگزين بازنمايي (Alternative forms of representation) تحقيق مبتني بر زيبايي شناسي (Aesthetically based research) روش تحقيق زيباشناسانه (Aesthetic research practice) هنر به مثابه جستجو (Art as inquiry) فعاليت هنري به مثابه تحقيق (Art practice as research) پرس و جوي هنر بنياد (Art-based enquiry) جستار هنر بنياد (Art-based inquiry) تحقيق هنربنياد (Art-based research) سؤال يا بررسي هنربنياد (Artistic inquiry) تحقيق هنر بنياد (Arts-based research, ABR) تحقيق اجتماعي هنر بنياد ((ABSR)Arts based social research ) جستار کيفي هنر بنياد (Arts-based qualitative inquiry) هنر در تحقيق کيفي (Arts in qualitative research) تحقيق آموزشي هنر بنياد (Arts-based educational research, ABER) تحقيق سلامت هنر بنياد (Arts-based health research, ABHR) روش هاي تحقيقي هنر بنياد (Arts-based research practices) جستار آگاهي کسب کرده از هنر (Arts-informed inquiry) تحقيق آگاهي کسب کرده از هنر (Arts-informed research) جستار انتقادي هنر بنياد (Critical arts-based inquiry) جستار عملکردي (Performative inquiry) جستار زنده (Living inquiry) علوم شعري (Poetic science) تحقيق مبتني بر عمل (Practice-based research) هنر مبتني بر تحقيق ((RBA)Research-based art ) روش مبتني بر تحقيق (Research-based practice) تحقيق علمي (Scholartistry) جستار تغييرپذير ازطريق هنر (Transformative inquiry through art) زيرساخت فلسفي تحقيق هنربنياد هر رويکرد پژوهشي يک زيرساخت فلسفي دارد کـه روش تحقيـق را هـدايت مـي کنـد.