خلاصة:
مقدمه و هدف: یادگیری حرکتی، پایه ومبدا یادگیری های بعدی است. هدف ازاین تحقیق بررسی میزان تاثیربرنامهی منتخب حرکتی برمهارتهای حرکتی ظریف وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دچار افت تحصیلی پایهی سوم ابتدایی شهرستان چالوس بوده است. روش شناسی: روشتحقیق نیمه تجربی با روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترلاست. نمونه ی پژوهش را 30 دانش آموز پایه ی سوم مقطع ابتدایی که دچار افت تحصیلی هستند، از پنج مدرسه در شهرستان چالوس تشکیل دادندکه به صورت تصادفی در 2گروه آزمایش وگواه جای گرفتند و به شکل تصادفی به دوگروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند. دراین طرح ازآزمون سنجش مهارت های حرکتی برونینکس- اوزرتسکی وآزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شده است. پس از انجام پیش آزمون گروه تجربی به مدت 8 هفته و در هر هفته 2 جلسه و در هر جلسه 40 دقیقه، در برنامه منتخب حرکتی شرکت کردند. در حالی که گروه کنترل به فعالیتهای روزمره خود ادامه میدادند. نتایج: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که بین دو گروه در متغیر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای حرکتی ظریف که شامل هماهنگی اندام فوقانی، سرعت پاسخ دهی وکنترل بینایی بود تفاوت معنیدار آماری وجود دارد (001/0=p)، نتیجهگیری: یعنی برنامه حاضر میتواند موجب بهبود رشد مهارتهای حرکتی ظریف و در نتیجه مهارتهای حرکتی پایه و همچنین پیشرفت تحصیلی شود.
Motor learning is the grade and base of other learning. The purpose of this current study was to investigate the influence of motor intervention on fine motor skills and academic achievement in third grade elementary students with academic failure in the town of Chalus. Semi-experimental method with pretest-posttest control group. The sample included 30 third grade elementary students who are experiencing academic failure, formed from five schools in the town of Chalus that randomly assigned to two experimental and control groups were randomly divided into two experimental and control groups. In this research, we used sections of Bruininks _ oseretsky test and self-made achievement test. After pre-test the experimental group participate in motor intervention program for 8 weeks and 2 sessions per week and 40 minutes per session, While the control group continued their daily activities. Results showed that the covariance between the two groups in educational achievement and fine motor skills, including upper limb co-ordination, speed of response and control of vision there was a statistically significant difference (001/0 = p), It means the program can now improve fine motor skills , basic motor skills and academic achievement.