خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین رابطه بین انسان دوستی سازمانی با احساس تعلق خاطر کاری کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در سال 1398 به تعداد 140 نفر بود. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، حجم جامعه به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد که پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها تعداد 117 نفر به پرسشنامه ها پاسخ صحیح دادند انسان دوستی سازمان با پرسشنامه کارول ( 2015 ) و احساس تعلق خاطر کاری با پرسشنامه شیمازو و همکاران ( 2015) مورد سنجش قرار گرفتند. پایایی پرسشنامههای احساس تعلق خاطر کاری و انسان دوستی سازمانی با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95 درصد، 94 درصد و 97 درصد محاسبه گردید. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیری و T مستقل با نرم افزار SPSS نسخه 25 نشان داد که بین انسان دوستی سازمانی با احساس تعلق خاطر کاری کارکنان رابطه معنیداری وجود داشت. مولفههای اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشردوستانه انسان دوستی سازمانی با احساس تعلق خاطر کاری کارکنان دارای رابطه مثبت و معنیداری بودند. از سوی دیگر مولفههای اخلاقی و اقتصادی انسان دوستی سازمانی توانستند احساس تعلق خاطر کاری را پیش بینی نمایند.
The aim of this study was to determine the relationship between organizational philanthropy and the
sense of belonging of employees of the General Department of Sports and Youth of Hamedan Province.
The research method was applied in terms of purpose and correlation in terms of descriptive method.
The statistical population included all employees of the General Directorate of Sports and Youth of
Hamedan province in 2019, numbering 140 people. Due to the limited statistical population, the size of
the population was considered as the sample size. After distributing and collecting the questionnaires,
117 people answered the questionnaires correctly. They were measured by the questionnaire of
Shimazu et al. (2015). The reliability of the questionnaires of work ethic and organizational
philanthropy with Cronbach's alpha coefficient was calculated as 95%, 94% and 97%, respectively. The
results of Pearson correlation analysis, multivariate regression and independent t-test with SPSS
software version 25 showed that there was a significant relationship between organizational
philanthropy and employees' sense of belonging. The economic, legal, ethical and humanitarian
components of organizational philanthropy had a positive and significant relationship with the sense of
belonging of employees. On the other hand, the ethical and economic components of organizational
philanthropy were able to predict the sense of belonging.
ملخص الجهاز:
احساس تعلق خاطر کاري سبب خواهد شد که ميزان دلبستگي کارکنان به وظايف شغلي بالا رفته و در نتيجه ميزان بروز رفتار بشر دوستانه انساني و به طور کلي راندمان و عملکردشغلي آنان بهبود خواهد يافت در طول چند دهه گذشته ، احساس تعلق خاطر کاري به دليل موقعيت خود به عنوان نگرش اصلي حاکم بر کار که رويکرد کارکنان به مشاغل ، حضور و چگونگي فعاليت در سازمان را مورد توجه قرار مي دهد، مورد بررسي پژوهشگران قرار گرفته است (باقري و تولايي ، ١٣٨٩)؛ بنابراين با توجه به آنچه که عنوان شد، در اين پژوهش سعي بر آن شده است تا به بررسي تعيين رابطه بين انسان دوستي سازماني با احساس تعلق خاطر کاري کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان پرداخته شود.
فرضيه اول پژوهش بين مولفه اقتصادي انسان دوستي سازماني با احساس تعلق خاطر کاري کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان رابطه معني داري وجود دارد.
فرضيه دوم پژوهش بين مولفه قانوني انسان دوستي سازماني با احساس تعلق خاطر کاري کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان رابطه معني داري وجود دارد.
فرضيه سوم پژوهش بين مولفه اخلاقي انسان دوستي سازماني با احساس تعلق خاطر کاري کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان رابطه معني داري وجود دارد.
فرضيه چهارم پژوهش بين مولفه بشردوستانه انسان دوستي سازماني با احساس تعلق خاطر کاري کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان رابطه معني داري وجود دارد.
A Strategic Influence of Corporate Social Responsibility on Meaningful Work and Organizational Identification, via Perceptions of Ethical Leadership.