خلاصة:
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر، زمینه و شرایط بسترساز و پیامدهای خوشبینی سازمانی و شناخت راهکارهای افزایش این پدیده و همچنین طراحی الگوی بومی در شرکتهای موردمطالعه است. این پژوهش ازنظر هدف، توسعهای و ازلحاظ ماهیت، توصیفی و پیمایشی است. روش پژوهش در دو بخش کیفی و کمی و از نوع آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی، عوامل ایجادکننده و پیامدهای خوشبینی سازمانی شناسایی شد و تحلیل دادههای این بخش ازطریق تحلیل تماتیک براون و کلارک انجام و نسبت به طراحی مدل مفهومیاقدام شد. در بخش کمی و با استفاده از نردبان انتزاع، پرسشنامه پژوهش تنظیم و علاوهبر آزمون اعتبار مدل، میزان تأثیر هریک از متغیرهای شناساییشده در بخش کیفی، آزمون و برای نمونهگیری براساس فرمول کوکران تعداد 360 نفر از کارکنان شرکتهای توزیع برق استان اصفهان بهعنوان حجم نمونه تعیین شدند. روایی و پایایی پرسشنامه ازطریق روشهای روایی همگرا، واگرا، پایایی مرکب و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش و آزمون فرضیهها، از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزارهای SPSS و AMOS و روشهای تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد، ازآنجاکه مقدار مسیر بحرانی کلیه فرضیهها بهغیراز فرضیه هشتم بیشتر از 96/1 است، لذا در سطح اطمینان 95% فرضیهها تأیید میشود. نتایج تحقیق نشاندهنده آن است که چهار دسته از عوامل فردی، گروهی، سازمانی و محیطی بر خوشبینی سازمانی تأثیر دارند و با شناخت راهکارهای افزایش این پدیده، میتوان خوشبینی سازمانی را در شرکتهای موردمطالعه تقویت کرد.
The present study seeks to identify both the effective factors, context, and conditions which help bring about organisational optimism and its outcomes as well as the ways to increase this phenomenon, thereby designing a customized model of organisational optimism in the case study companies. This study is developmental In terms of purpose and it is descriptive survey in terms of nature. The research method has been done in two parts of qualitative and quantitative in terms of mixed method. In the qualitative phase of the study, the factors creating organisational optimism and its outcomes were identified; then the relevant data were analysed using Braun and Clarke's thematic analysis in order to design the conceptual model. In the quantitative phase, a questionnaire was designed using abstract laddering so that it would test both the validity of the proposed conceptual model and the effects of each variable identified in the qualitative phase. The sample size was calculated by means of Cochran formula, according to which the questionnaire needed to be administered to at least 360 respondents. The content validity and construct validity of the questionnaire were confirmed by using structural equation model (SEM) and its reliability was confirmed through Cronbach's alpha. Data analysis and hypothesis testing were conducted using descriptive and inferential statistics, which entailed use of SPSS and AMOS software as well as confirmatory factor analysis and path analysis methods. The results of the study indicated that since the critical path value of all the hypotheses except hypothesis eight is more than 1/96, therefore, at the 95% confidence level, these hypotheses are confirmed. The results of the qualitative and quantitative phases of the study indicated that four variables, consisting individual, group, organisational and environmental factors, along with their sub-variables could influence organisational optimism and understanding the factors influencing organisational optimism and applying the solutions proposed in this study can help reduce organisational pessimism and increase organisational optimism.
ملخص الجهاز:
Positive Organizational Culture 106 محيط اقتصادي محيط اقتصادي ١ و محدوديت منابع از مؤلفه هايي هستند که پيامدهاي مهمـي را در ادبيـات سـازماني و رفتار سازماني دارند و تحقيقات نشان مي دهد که شاخص هاي اقتصادي و تغييرات هريـک از آنهـا، حيـات سازمان و افراد را تحت تأثير قرار ميدهد و اگر محيط اقتصادي يک کشور، ثبـات لازم را نداشـته باشـد و دائم درحال تغيير بوده و از سطح پائيني برخوردار باشد، مشکلات فراواني را براي اعضاي جامعه بـه وجـود مي آورد و چنانچه اقتصاد يک کشور، ثبات داشته و کم تر دستخوش تغيير شود، موجبات خوش بيني مـردم را فراهم ميآورد (تي تا و ديگران ٢ ، ٨٢٧:٢٠١٨ ).
پژوهش هاي انجام شده خارجي درخصوص خوش بيني سازماني (رجوع شود به تصویر صفحه) همچنين ازآنجاکه تاکنون در سطح شرکت هاي مورد مطالعه ، پژوهشـي درخصـوص خـوش بينـي سـازماني صورت نپذيرفته است ، لذا اين پژوهش تلاش دارد باتوجه به اهميت خوش بيني سازماني و به منظور شناسايي عوامل مؤثر بر اين پديده و پيامدها و تبعات ناشي از آن به بررسي راهکارهاي افزايش آن پرداخته و مـدلي بومي و کاربردي را براي اين مهم ارائه مي دهد تا ازاين طريـق بتـوان بـه حفـظ و حمايـت از کارکنـان ايـن شرکت ها به عنوان مهم ترين سرمايه هاي سازماني کمک کرد.