خلاصة:
موتورهای خوشهبندی، بهموازات دو روش جستجوی کلیدواژهای و مروری، برای کمک به بازیابی اطلاعات مرتبط موجود در وب، در سطح وسیعی، بهکار میروند. در این نظامها، رابط کاربر، بهعنوان نقطه تماس با کاربران و برای استفاده از بازخورد در بهبود پرسش کاربر، از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این مقاله، شناسایی عناصر و مؤلفههای مهم رابط کاربر نظامهای خوشهبندی است. ابتدا، در مورد ضرورت استفاده از خوشهبندی در نظامهای بازیابی اطلاعات، مبانی نظری، الگوریتمها، کاربردها، و معیارهای ارزیابی خوشهبندی بحث شده است. سپس، ضمن شناسایی 10 موتور خوشهبندی بیان شده در متون حوزه بازیابی اطلاعات در وب، عناصر و مؤلفههای رابط کاربر اینگونه نظامها و عملکرد هر کدام، بهتفکیک، توضیح داده شده است. در پایان، میزان استفاده از عناصر و مؤلفههای شناسایی شده در موتورهای خوشهبندی مورد مطالعه، بیان شده است.
Clustering search engines are used widely to help relevant information retrieval on the web, in parallel with keyword searching and browsing. User interface is important as the front line of systems to face to users and to use feedback to optimize user query. The aim of this article is to identify the important user interface components of clustering engines. The necessity of clustering usage in information retrieval systems, their theoretical background, algorithms, applications, and evaluation criteria have been discussed. According to web information retrieval literature, 10 clustering engines were identified and their user interface elements and application were described. Finally, the use rate of these elements in 10 clustering engines was illustrated
ملخص الجهاز:
سپس ، ضمن شناسايي ١٠ موتور خوشه بندي بيان شده در متون حوزه بازيابي اطلاعات در وب ، عناصر و مؤلفه هاي رابط کاربر اين گونه نظام ها و عملکرد هر کدام ، به تفکيک ، توضيح داده شده است .
به طور معمول ، اين نظام ها سعي دارند به دو شيوه ، منابع مرتبط را با نيازهاي کاربران منطبـق نماينـد: ١) از طريـق امکـان جسـتجوبـا تعيـين عبارت هاي جستجو٢است که کاربر/ جستجوگر آنهـا را بـا نيـاز اطلاعـاتي مـرتبط مـي دانـد؛ ٢) از طريق مرور٣موضوعاتي که توسط متخصصان موضوعي دسته بندي و سازماندهي مي شود.
اين روش ، ترکيبي از بهترين ويژگي هاي جستجوي مبتني بر پرسـش و مبتنـي بـر گـروه بنـدي اسناد است که در آن کاربر ممکن است با استفاده از تعريف ناقص پرسش روي يک موضوع کلي تمرکز نمايد، سپس از طريق نتايج پرسش که به صورت موضوع هاي بسيار خاص و پويا ايجاد شده است ، به طور عميق ، به جستجوي گروه پاسخ مرتبط بپردازد.
نتايج مثبت اين حوزه پژوهشي ممکن است سبب توجه به طراحـي رابط کاربرهاي نظام هـاي خوشـه بنـدي شـود و امکـان دارد بـه طـور وسـيع ، مـورد توجـه محققـان قرار گيرد (١٩٩٩ Baeza-Yates and Riberio-Neto).
محتويات اين صفحه با انتخاب خوشه هاي اصلي و زيرشاخه هاي آنها در منوي clusters توسط کاربر عوض شده و اسناد مرتبط با موضـوع خوشـه انتخـاب شده ، نمايش داده مي شود.
کاربرد عناصرو مؤلفه ها در موتورهاي خوشه بندي وضعيت استفاده ازعناصرو مؤلفه هاي رابط کاربر (شناسايي شده در ١٠ موتور خوشـه بنـدي مورد مطالعه ) در جدول ٣نشان داده شده است .