خلاصة:
امروزه ارائه خدمات دولتی بهصورت الکترونیک یا همان دولت الکترونیک، یکی از مباحث مهم مطرح در جامعه محسوب میگردد. ازآنجاکه در محیط دولت الکترونیک راهکار مدیریت دانش نقش مرکزی را ایفا مینماید، در پژوهش حاضر سعی شده است تا به بررسی میزان دسترسی و خلق و اشاعه دانش در پرتالهای وزارتخانههای جمهوری اسلامی ایران پرداخته شود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی پرتالهای وزارتخانههای ایران تشکیل میدهد. بهمنظور گردآوری اطلاعات از سیاهه وارسی استاندارد
K-ACT استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بهطور کلی میزان رعایت معیارهای مورد بررسی در این پرتالها، در بخش دسترسپذیری دانش 4/26% و در بخش خلق دانش 30% و در بخش اشاعه دانش 22% است. همچنین، رتبهبندی جامعه مورد بررسی از نظر میزان رعایت معیارهای مورد بررسی نشان داد که در زمینه دسترسپذیر نمودن دانش، وزارتخانههای ارتباطات و صنایع و معادن؛ در زمینه خلق دانش، وزارتخانههای اقتصاد، بهداشت و درمان، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، و صنایع و معادن؛ و در زمینه اشاعه دانش، وزارت اقتصاد با بیشترین میزان رعایت معیارهای مورد بررسی (41%) رتبه نخست را بهخود اختصاص دادهاند. بهطور کلی، پرتال وزارتخانههای اقتصاد و صنایع و معادن با 42% و پرتال وزارت ارتباطات با 34% بیشترین میزان رعایت معیارهای مورد بررسی را در زمینه مدیریت دانش داشتهاند. نتایج پژوهش نیز بیانگر این مطلب بود که ضعفهای بسیاری در استفاده از فنّاوریهای نوین، بهویژه پرتالها، در ایران وجود دارد که باید با برنامهریزی و کار علمی و استفاده از نظرات کارشناسان مختلف مورد بررسی قرار گیرد و رفع گردد.
Today, government services or e-government is one of the most important issues in society. Since in the e-government environment, the knowledge management strategy plays a central role, this paper has aimed to study knowledge access, creation, and transfer in portals of Iran ministries. The statistical populations of this study consisted of all Iran ministries portals. An evaluation model known as knowledge access, creation and transfer (K-ACT) was presented and with using this model, a checklist was developed and applied for evaluating the portals. The findings indicated that, on average, ministries’ portals featured only about 26.4 percent of the knowledge access, 30 percent of knowledge creation, and 22 percent in knowledge transfer. The ranking of portals also showed that ministries of information and communication technology, and industry and mine in knowledge access economic affairs and finance, health and medical education, defense, and industry and mine in knowledge creation and the ministry of economic affairs and finance in knowledge transfer with 41 percent of criteria have won first place between the portals. Generally, the portals of economic affairs and finance, and industry and mine ministries with 42 percent and ministry of information and communication technology with 34 percent of criteria, had the highest standards in the field of knowledge management. The results indicated that there were many weaknesses in the use of new technologies - in particular, portals - in Iran that must to be examined and fixed by planning and scientific work and the use of various experts' opinions.
ملخص الجهاز:
در حال حاضر که بسياري از سـازمان هـاي دولتـي و وزارتخانه هاي ايران براي خدمات رساني بهتر به شهروندان داراي وب سايت و يا پرتـال هسـتند، توجه به اين نکته که اين پرتال ها تا چه ميزان توانسته اند در بحـث مـديريت دانـش موفـق باشـند و ميزان دسترس پذيري و خلق و اشاعه دانش در آنها به چه ميزاني است ، مواردي است کـه در ايـن پژوهش به آن پرداخته شده است .
٣. هدف و پرسش هاي پژوهش هدف اصلي اين پژوهش ، بررسي پرتال هاي مادر وزارتخانه هاي جمهوري اسـلامي ايـران از نظر دسترس پذيري و خلق و اشاعه دانش بـوده اسـت کـه در نهايـت بـه رتبـه بنـدي ايـن پرتـال هـا براساس اين سه عامل منجر شده است .
مطالعات انجام شده در خارج از کشور مطالعات بسياري پيرامون پرتال هاي دولتـي و مـديريت دانـش بـا موضـوعاتي نظيـر اهميـت مـديريت دانـش در دولـت الکترونيـک Zahavora and Zelmene ;٢٠٠١ Harman and Brelade) (٢٠٠٤، راهکارهـاي مـديريت دانـش در بخـش عمـومي (٢٠٠٣ Misra, Hariharan, and Khaneja)، زيرساخت هاي مـورد نيـاز بـراي پشـتيباني از مـديريت دانـش (٢٠٠٤ Heck and Rogger)، سـاختار پرتـال هـاي دولتـي (٢٠٠٥ Everisto and Kim)، و ميـزان اثربخشـي خـدمات ارائـه شـده از طريـق پرتال هاي دولتي (٢٠٠٦ Daniel and Ward) انجام شده است .
2. Knowledge access creation transfer 14 عامل دسترس پذيري با ٦عامل فرعي (بـه طـور کلـي ، ٢٢ معيـار) مـورد بررسـي قـرار گرفـت کـه يافته هاي مربوط به آن در جدول ١ ارائه شده است .