خلاصة:
آموزش الکترونیکی، الگوی جدید آموزش و یادگیری است. مشخصه اصلی آموزش الکترونیکی، ارائه فعالیتهای یادگیری و آموزش، بهویژه تحویل محتوای یادگیری در محیط دیجیتالی است. آموزش الکترونیکی نیز بهمانند آموزش سنتی به ابزارهای پشتیبانی اطلاعاتی و منابع و خدمات اطلاعاتی نیاز دارد. کتابخانههای دیجیتالی میتوانند برخلاف کتابخانههای سنتی، خدمات و منابع کتابخانهای را در بستر اینترنت و فارغ از محدودیتهای مکانی و زمانی برای پشتیبانی از فرایند آموزش الکترونیکی در اختیار دانشجویان قرار دهند. هدف این مقاله، بیان تعریف آموزش الکترونیکی و کتابخانههای دیجیتالی و سپس، تشریح خدمات مرجع، منابع اطلاعاتی کتابخانه دیجیتالی، چگونگی دسترسی به آنها، نقش کتابداران در محیط دیجیتالی، نحوه آموزش کاربران در کتابخانه دیجیتالی، و ترکیب کتابخانههای دیجیتالی با محیطهای یادگیری مجازی بوده است.
E-learning is the new pattern of teaching and learning process. The main characteristic of e-learning is delivery of content and learning activity within learning management systems (LMS).
E-learning for its success requires that access to resources and information services. Digital libraries can offer different resources and information services on the Internet. Therefore, it will be very useful to support e-learning in this article, after expression of definitions of
e-learning and digital libraries, resources and services of digital libraries to support of e-learning were presented.
ملخص الجهاز:
Digital library 370 به همين جهت امروزه ، در سراسر دنيا و در مراکز ملي وبين المللي ومؤسسه هـاي آموزشـي ، طرح هاي متعددي براي طراحي و ايجادکتابخانه هـاي ديجيتـالي در پشـتيباني از فراينـد يـادگيري الکترونيکي انجام مي شـود (٢٠٠١ Simamora and Firman Gunawan؛ تحقيقـات کميتـه نظـام هـاي اطلاعاتي مشترک ١ در بريتانيا و مؤسسه بنياد ملي علوم ٢در آمريکا٣).
لزوم توجه به کتابخانـه هـاي ديجيتالي در پشتيباني از فرايند يادگيري الکترونيکي در ايران را مي تـوان در تحقيقـات جوکـارو خاصـه (١٣٨٦) و دليلـي (١٣٨٧) -کـه از تحقيقـات انـدک شـمار در زمينـه خـدمات کتابخانـه و پشتيباني کتابخانه ها ازآموزش هاي از راه دورو الکترونيکي در ايران هستند-بـه وضـوح مشـاهده کـرد.
همچنـين ، نتـايج بـه دسـت آمـده از تحقيـق کوهانـگ در بررسـي طـرز نگـرش دانشـجويان دوره هاي مجازي نسبت بـه کتابخانـه هـاي ديجيتـالي در پشـتيباني از يـادگيري الکترونيکـي نشـان مي دهد که کتابخانه هاي ديجيتالي با ايجاد يک محيط يادگيري الکترونيکـي وشـبکه اي از منـابع اطلاعاتي و خدمات لازم ، بهترين گزينـه بـراي ارائـه خـدمات کتابخانـه اي بـا کيفيـت عـالي و بـا حضورو دخالت عامل انساني در عصر ديجيتال کنوني هستند (٢٠٠٤ Koohang).
تهيه اين منابع برمبنـاي دسترسـي بـدون وقفـه و بـا هزينـه کـم بـراي اسـتفاده جامعـه اي معـين يـا مجموعـه اي از جوامـع اسـت " ( Digital Library ١٩٩٩ Federation).
کتابخانـه هـاي ديجيتـالي بـه متخصصان اطلاعاتي ماهر نياز دارند تـا بتواننـد در سـازماندهي وحفـظ وکمـک بـه فراگيـران بـا هدف بهره مندي از فوايد محيط هاي يادگيري الکترونيکـي مـؤثر باشـند؛آنهـا بـه عنـوان گـذرگاه اطلاعاتي دسترسي به منابع و خدمات اينترنتي ارزشمند را براي فراگيران فراهم مي آورند.