خلاصة:
میزان آمادگی یک جامعه یا سازمان برای مشارکت و بهرهمندی از توسعه فنّاوریهای اطلاعات و ارتباطات، آمادگی الکترونیکی تعریف میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه شاخصهایی برای سنجش سطح آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی است. در همین رابطه، متون و منابع منتشرشده در حوزه آمادگی الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت که درنهایت مدل IUP (Information Utilization Potential ) بهعنوان مرجع مورد استناد قرار گرفت. سپس، با استفاده از روش دلفی و با بهرهگیری از نظر خبرگان حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، شاخصهای سنجش آمادگی الکترونیکی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ارائه شد. پس از مناسبسازی و انجام تجزیه و تحلیلهای آماری، شاخصهایی در قالب 5 بعد اصلی (شامل سازمان و مدیریت، نیروی انسانی، اطلاعات، فنّاوریهای اطلاعات و ارتباطات، و ارتباط با محیط) شامل 82 شاخص فرعی مورد تأیید قرار گرفت. امید است نتایج حاصل از یافتههای پژوهش حاضر بتواند ابزار مناسبی را برای متولیان و پژوهشگران حوزه فراهم بیاورد.
Preparation of a community or organization to take part and benefit from development of information and communication technology defined as e-readiness. The aim of this study was determining criteria to measuring of the e-readiness level of academic libraries. In this regard, the published literature in the field of
e-readiness reviewed, and eventually the IUP (Information Utilization Potential) model cited as a reference. Then, using the Delphi method and library and information science experts' help, e-readiness assessment indicators were presented for academic libraries. After customization and performing statistical analysis, indicators in the form of five basic dimensions (including the organization and management, human resources, data, information and communication technologies, and the relationship with the environment), including 82
sub-criteria confirmed. It was hope that the results of current research findings to bring the right tool for the custodians and researchers.
ملخص الجهاز:
شاخص هاي ارائه شده براي سنجش آمادگي الکترونيکي کتابخانه هاي دانشگاهي از بعد سازمان وزن نرمال (رجوع شود به تصویرصفحه) ادامۀجدول ٤.
شاخص هاي ارائه شده براي سنجش آمادگي الکترونيکي کتابخانه هاي دانشگاهي از بعد سازمان وزن نرمال (رجوع شود به تصویرصفحه) ب )آمادگي کارکنان :در اين بعد، شاخص هاي مربوط به وضعيت موجـود منـابع انسـاني ، آموزش ، ظرفيت سازي جهـت دسترسـي بـه فّـاوري اطلاعـات و ارتباطـات و اسـتفاده از آنهـا، و ميزان آگاهي کارکنان نسبت به فّاوري هاي اطلاعات و ارتباطـات مـورد اسـتفاده در کتابخانـه هـا بررسي گرديد.
شاخص هاي ارائه شده براي سنجش آمادگي الکترونيکي کتابخانه هاي دانشگاهي از بعد آمادگي کارکنان (رجوع شود به تصویرصفحه) ج )آمادگي اطلاعات :در اين بعـد، شـاخص هـاي مربـوط بـه نيازهـاي اطلاعـاتي اعضـاء؛ وضـعيت منـابع ؛ دردسـترس بـودن اطلاعـات کتابشـناختي و يـا تمـام مـتن منـابع کتابخانـه ؛ عرضـه اطلاعات بر روي اينترنت ؛ و رعايت استانداردهاي مربوط به گردآوري، سـازماندهي ، نگهـداري ، و اشاعه اطلاعات بررسي گرديد.
شاخص هاي ارائه شده براي سنجش آمادگي الکترونيکي کتابخانه هاي دانشگاهي از بعد آمادگي اطلاعات (رجوع شود به تصویرصفحه) د)آمادگي فنّ اوري اطلاعات و ارتباطات :در اين بعد، شاخص هاي مربوط بـه دسترسـي ، زيرساخت ها، و استفاده ازفّاوري هاي اطلاعات و ارتباطات در کتابخانه هـاي دانشـگاهي بررسـي گرديـد.
شاخص هاي ارائه شده براي سنجش آمادگي الکترونيکي کتابخانه هاي دانشگاهي از بعد آمادگي محيط (رجوع شود به تصویرصفحه) ٦.
بـه همـين منظـور، شاخص هايي براي سنجش ميزان آمادگي الکترونيکي کتابخانه هـاي دانشـگاهي در ايـن پـژوهش ارائه شد.