خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان توجه به کیفیت اطلاعات از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز است که به روش متن پژوهی و توصیفی پیمایشی از طریق پرسشنامه انجام شده است. حجم نمونه انتخاب شده 384 نفر است و از روشهای آماری تحلیل واریانس طرح تکراری و آزمون شفه برای بررسی سؤالات پژوهش استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که در میزان توجه به چهار معیار باورپذیری، دامنه، امنیت و قابلیت فهم در بین دانشجویان رشتههای مختلف تفاوت معنادار دارد. در میزان توجه به چهار معیار اعتبار، روزآمدی، کامل بودن و باورپذیری در بین دانشجویان سطوح مختلف تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین در میزان توجه دانشجویان زن و مرد به هفت معیار دسترسپذیری، عینیت، کامل بودن، باورپذیری، دامنه، امنیت و قابلیت فهم تفاوت معنادار وجود دارد. امّا به طور کلی تفاوت معناداری از نظر میزان توجه به همه 14معیار کیفیت اطلاعات وب در بین رشتههای مختلف، سطوح تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری و جنسیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز، مشاهده نشد.
Web is developing very fast. It is a resource to publish electronic information. There is no standard on the web so it is important that we identify information quality on the web. To this aim, this survey first identified fourteen web information quality criteria and then a questionnaire based on these criteria was used to investigate the amount of attention to and application of web information quality criteria among post-graduate students of Shiraz University while searching for information in the web. Data was analyzed using inferential statistics such as repeated measures. The results indicated that the amount of attention to the web information quality criteria differed for each of the criteria on the basis of the user's information needs, knowledge and experiences, their aims of searching for information and the amount of their tolerance for biased information. In general, no significant differences were found on the amount of attention to information quality criteria among different disciplines, MA and PhD levels and the sex of graduates in Shiraz University.
ملخص الجهاز:
٢. بيان مسأله مطالعات نشان مي دهد کـه بـا افـزايش منـابع اطلاعـاتي پيوسـته ، اسـتفاده دانشـجويان از وب به عنوان يک منبع اطلاعاتي به ميزان زيادي افزايش يافتـه اسـت ( Metzger, Flanagin, and Zwarun ٢٠٠٣)، اين در حالي است که محيط وب به گونه اي است که افراد مي توانند آزادانه و بـدون هـيچ نظارتي بـه انتشـار مطالـب خـود بپردازنـد.
Strong 1996; Lee, Theng, and Goh 2003; Naumann and Rolker 2000; Liu and Chi 2002) برخلاف الگوهاي عمومي، چـارچوب هـا و الگـوهـاي کيفيـت اطلاعـات خـاص يـک موضـوع ، معيارهاي کيفيت اطلاعات و روش اندازه گيري آنها را در يـک زمينـه خـاص بررسـي مـيکننـد، ماننـد بازيـابي اطلاعـات (٢٠٠٧ knight)، کـاربردهـاي اينترانـت (٢٠٠١ Leung)، وب سـايت هـاي شخصـي (٢٠٠٢ Eppler ad Muenzenmayer) يـا وب سـايت هـاي موضـوعي ماننـد باسـتان شناسـي (٢٠٠٣ Sturges and Griffin)، و کيفيت اطلاعـات موجـود در مقـالات ويکـي پـديا Stvilia and et) (٢٠٠٥ .
هـر چنـد کـه بيشـتر پـژوهش هـاي انجام شده در زمينه کيفيت اطلاعات در نظام هاي اطلاعاتي سـعي دارنـد اثبـات کننـد کـه عوامـل دروني و رواني قضاوت ، متأثر از ابعادي چون صحت ، مفيد بـودن ، روزآمـدي ، و چيزهـايي شـبيه بـه آنهاسـت (٢٠٠٣ Lee, Theng, and Goh ;١٩٩٥ Goodhue ;١٩٩٢ Delone and Mclean)، امـا از نتايج پژوهش حاضرمي توان فهميد که ميـزان توجـه و کـاربرد خـود ايـن ابعـاد نيـز متـأثر از نيـاز اطلاعاتي و قصد و نيت استفاده کننده است .
In Proceeding of 9th International Conference on Information Quality (ICIQ-04), Cambridge, MA, USA, 373-388.