خلاصة:
هدف از این پژوهش، آگاهی از دیدگاه کاربران نسبت به قابلیت درک و پیشبینی-پذیری برچسبهای بکار رفته برای بازنمون مقولههای اطلاعاتی (منوها) در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران است. در این راستا، 10 وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای برتر ایران توسط 30 نفر دانشجویان ارشد و دکتری رشتههای غیر کتابداری مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور از روش مکاشفهای و مصاحبه نیمهساختار یافته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد برچسبهای بکار رفته در بیشتر موارد برای کاربران پیشبینیپذیر نیستند و کاربران برداشتهای متفاوتی از این برچسبها دارند. این امر کاربران را در مکان یابی اقلام مورد نظر و دسترسی به اطلاعات با تردید مواجه میکند. مصاحبه با کاربران نیز این یافتهها را تأیید کرد. در پایان با توجه به درک و نظر کاربران، برچسبهای مناسب برای توصیف مقولههای اطلاعاتی شناسایی و پیشنهاد شد.
This study aimed to investigate users' views regarding
the understandability and predictability of labels used for representing
information items (menus) in the websites of Iranian university
central libraries. Library websites of 10 Iranian top-ranked
universities were examined by 30 non-library graduate students. Data
were collected by using semi-structured interviews and heuristic
approach. Results showed that the labels used were not predictable by
users in most cases and users had different perceptions about the
labels. This problem results in users' doubt in locating related items.
Interviews with users confirmed the findings. Some new labels for
representing information items were identified by considering users'
views and perceptions.
ملخص الجهاز:
ارزيابي کاربران درباره پيش بيني پذيري برچسب هاي اطلاعاتي در وب سايت کتابخانه هاي دانشگاهي زهرا ناصري * کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسي سيدرحمت الله فتاحي ١ دکتري علم اطلاعات ودانش شناسي ؛ استاد گروه علم اطلاعات ودانش شناسي دانشگاه فردوسي مشهد دريافت : ١٣٩١/٠٣/٠٩ پذيرش : ١٣٩١/١٠/٢٧ هدف از اين پژوهش ، آگاهي از ديـدگاه کـاربران نسـبت بـه قابليـت درک و پيش بينـي پـذيري برچسـب هـاي بـه کاررفتـه بـراي بـازنمون مقولـه هـاي اطلاعاتي (منوها) در وب سـايت کتابخانـه هـاي دانشـگاهي ايـران اسـت .
اصل پيش بيني پذيري در نامگذاري اطلاعات بر اساس اين اصل ، سازماندهي اطلاعات زير پوشش دسته ها يـا مقولـه هـا مـي بايسـت 374 به گونه اي باشد که قابليت پيش بيني پـذيري ١ را بـراي کـاربران ميسـر سـازد بـه گونـه اي کـه کاربران با ديدن مقوله هاي اطلاعاتي به کاررفته براي دسته بندي اطلاعات بتواننـد تشـخيص دهند که اطلاعات مورد نظر (به منزله زيرمجموعه يک مقوله ) در کـدام مقولـه دسـته بنـدي شده است (مزيناني ١٣٧٤).
در اين پژوهش به منظور اينکه مشخص شود در هر وب سـايت از چـه برچسـب هـايي براي بازنمون اقلام زيرپوشش مقوله هاي اطلاعاتي استفاده شده است و اين برچسـب هـا تـا چه اندازه از قابليت درک و پيش بيني پذيري براي کاربران برخوردار است ، وب سـايت هـر يک از کتابخانه هاي مرکزي دانشگاه هاي مورد مطالعه توسط پژوهشگر مشاهده و بررسـي شدند.