خلاصة:
سواد اطلاعاتی و قابلیتهای آن در محیط کار، معیار مهم سنجش نیروی کار است. از طرفی، مدلها و تعاریف ارائه شده از سواد اطلاعاتی، قابل تعمیم به بافتهای مختلف نیستند. طراحی نرم افزار کتابخانه یکی از مشاغلی است که به طور مستقیم با مهارت های کامپیوتری و سواد اطلاعاتی ارتباط دارد. رکن اصلی در فرآیند طراحی نرمافزار کتابخانه، نیروی انسانی(طراح نرمافزار) است. بنابراین، این پژوهش با هدف «ارائه الگویی از مولفههای سواد اطلاعاتی برای تیمهای طراحی نرمافزار کتابخانه» انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، 15 نفر از متخصصان خبره تیم طراحی نرمافزار کتابخانه شامل: «پیاده ساز»، «تحلیلگر سیستم»، «پشتیبان» و «گرافیست» هستند که در این حوزه به عنوان افراد غنی از اطلاعات شناخته شدهاند. جامعه پژوهش به روش «نمونهگیری گلوله برفی» ونیز «نمونهگیری مبتنی بر معرفی مشارکتکننده» انتخاب شده است. پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شده است و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته است. پس از پیادهسازی مصاحبهها، تحلیل محتوای کیفی اطلاعات انجام گرفت. بر این اساس، ابتدا توانمندیهای هرعنوان شغلی به تفکیک بیان شد، که مهارتهای مشترک بین اعضای تیم عبارتند از: قابلیت کار تیمی، انعطافپذیری اطلاعاتی، دانش فنی آی تی ودانش کتابداری. سپس مولفههای اصلی سواد اطلاعاتی به دست آمد که عبارتند از: نیاز اطلاعاتی، دسترسی به اطلاعات، بازیابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و انتشار اطلاعات. همچنین مولفههای فرعی در هر بخش به تفکیک مشخص شد.
Information literacy and its competencies in workplace play a key role in evaluating workforce. However, information literacy models and its definitions cannot be generalized to different contexts. Designing library software by nature is a profession whose tasks are directly tied to information literacy and information technology competencies. In addition, human resource (software designer) is a crucial element of library software designing process. The aim of the present study is to investigate factors affecting information literacy needed by library software developers. The research population contains 15 experts in library software designing team including ‘an operator’, ‘a system analyst’, ‘a supporter’ and ‘a graphic artist’ that have rich and extensive knowledge of the field. The sampling method is snowball sampling and respondent-driven sampling. In terms of methodology, the present study fall into the category of qualitative research. To collect the data, semi-structured interviews has been used. After transcribing the interviews, their written versions were subject to qualitative content analysis. First, capabilities of each job were explained. Common capabilities of team members were then identified and categorized. These common capabilities include team working capability, informational flexibility, information technology (IT) knowledge, and librarianship knowledge. The findings indicate the main components of information literacy to be: consideration on information need, information search and access, information retrieval, methods of information evaluation, information organization and information dissemination. Moreover, the sub-components were identified for each factor separately.