خلاصة:
با توجه به استفاده فراگیر از رسانههای اجتماعی در عرصههای علمی و پژوهشی و از سوی دیگر، اهمیت توجه به میزان تأثیر پژوهشها، این مطالعه با هدف بررسی نقش رسانههای اجتماعی در ارزیابی میزان تأثیر پژوهشهای حوزه موضوعی علمسنجی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و در آن از روش آلتمتریکس (سنجههای مبتنی بر وب اجتماعی) استفاده شده است. جامعه پژوهش مقالات و استنادات منتشرشده در دو نشریه هسته حوزه علمسنجی یعنی «ساینتومتریکس» و «اینفورمتریکس» است که در بازه زمانی پنجساله 2012 تا 2016 میلادی از پایگاههای اطلاعاتی منتشرکننده این مجلات یعنی «اسپرینگر» و «ساینسدایرکت» گردآوری و استخراج شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پایگاه اطلاعاتی «آلتمتریکس» بهعنوان یکی از مهمترین و معتبرترین ارائهدهندگان خدمات «آلتمتریکس» و ابزار «بوکمارکلت آلتمتریکس» این پایگاه استفاده شد. در گام اوّل پژوهش، مقالههای دارای بیشترین نمره آلتمتریکس که نشاندهنده کمیت و کیفیت توجهی است که یک مقاله در رسانههای اجتماعی دریافت کرده است، مشخص شد. در همین راستا، علاوه بر تعیین مقالات برتر حوزه علمسنجی بر مبنای نمرات آلتمتریک آنها، حضور مقالات ایرانی این حوزه در رسانههای اجتماعی مختلف و میزان تأثیرآنها نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. همچنین، بهمنظور بررسی رابطه میان حضور مقالههای بینالمللی حوزه علمسنجی در رسانههای اجتماعی و عملکرد استنادی این مقالهها، آزمونهای همبستگی لازم انجام شد. یافتهها بیانگر وجود رابطه آماری معنادار، مثبت و در عین حال ضعیف میان تعداد استنادات مقالات حوزه علمسنجی در دو نشریه هسته مورد مطالعه و نمره آلتمتریک این مقالات، و نیز میان تعداد خوانندگان مقالات این حوزه در دو شبکه اجتماعی «مندلی» و «سایتیولایک» با تعداد استنادهای دریافتی آنها در «وبآوساینس» بود. در این پژوهش رابطه آماری معناداری میان تعداد استنادهای دریافتی مقالات و تعداد خوانندگان آنها در شبکه اجتماعی «توییتر» مشاهده نشد. در مجموع، یافتههای فوق بیانگر آن است که برخی رسانههای اجتماعی و شاخصهای آنها میتوانند همانند استنادها بازنمونی از اثرگذاری مقالات علمی باشند. با این حال، با توجه به قوینبودن ضرایب همبستگی، جایگزینی این دو دسته شاخص توصیه نمیشود، بلکه میتوان از شاخصهای آلتمتریکس بهعنوان مکمّل شاخصهای استنادی در ارزیابی پژوهش و محاسبه میزان تأثیر علمی بهره برد.
The aim of this study is to investigate the role of scientific social media in evaluating the impact of research in the field of scientometrics. This study is an applied research using the altmetrics method (social web metrics). The research population consists of articles and citations published in two core journals (scientometrics, Journal of informetrics) in a time interval of five years (2012-2016). Collecting and extracting the articles directly was carried from Springer and ScienceDirect databases. The altmetric bookmarklet, a service provided by Altmetric Institute was used for data collection. In the first step, research articles with the highest altmetric scores representing the quantity and quality of the attention received by an article in social media was identified. Articles with the highest altmetric scores will be identified. Also, the presence of Iranian articles in the field of scientometrics in various social media and their effectiveness were analyzed. The association between altmetric scores and citation indicators was investigated using correlation tests.The findings indicated a significant, positive and weak statistical relation between the number of citations of the articles and the altmetric scores of these articles, as well as the number of readers of the literature in this area in the two social networks (Mendeley and Citeulike) with the number of citations received in WOS. In this study, there was no statistically significant relationship between the number of citations of the articles and the number of readers on Twitter. In sum, the above findings suggest that some social networks and their indices can be as representations of the impact of scientific papers, similar citations. However, due to the weakness of the correlation coefficients, the replacement of these two categories of indicators is not recommended, but it is possible to use the altmetrics indicators as complementary scientometrics indicators in evaluating the research and calculating the scientific effect.