خلاصة:
امروزه سیستمهای رتبهبندی در دانشگاهها مورد توجه جامعه دانشگاهی قرار گرفته و رقابت تنگاتنگی بین دانشگاههای جهان برای کسب رتبههای بالاتر شکل گرفته است. در این میان، رتبهبندی وبسایتهای دانشگاهها نیز در کانون توجه قرار گرفته، بهطوری که «وبومتریک» رتبه وبسایت دانشگاهها را سالانه اعلام میکند. بررسی شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها و رتبه «وبومتریک» دانشگاه نشان میدهد که برخی از این شاخصها بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی هم تأثیرگذار هستند. از طرف دیگر، مطالعه اولیه شاخصهای «وبومتریک» نشان میدهد که برخی شاخصهای «سئو» میتواند بر روی رتبه «وبومتریک» تأثیر داشته باشد. هدف از این تحقیق آن است که نشان دهد معیارهای «سئو» تا چه حد میتواند روی رتبه وبسایت دانشگاه تأثیر داشته باشد. به این منظور، پس از استخراج امتیاز 38 معیارها مهم «سئو» از وبسایتهای دانشگاههای منتخب بهوسیله ابزارهای مختلف «سئو»، عملیات تجزیه و تحلیل اطلاعات همراه با اعمال قوانین انجمنی بر روی دادها انجام گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که برخی از معیارهای «سئو» نظیر تعداد بکلینک، رتبه الکسا و پیجرنک تأثیری مستقیم و قابل توجه بر روی رتبه وبسایت دانشگاهها دارند و در این راستا قوانین انجمنی معناداری استخراج شده است.
Today, ranking systems in universities have been considered by the academic community and there is a tight competition between world universities to achieve higher ranks. In the meantime, the ranking of university websites is also in the spotlight and Webometric research center announces the ranks of university websites twice a year. Examining university rankings indicators and Webometric ranks of the university indicates that some of these indicators directly and indirectly affect each other. On the other hand, a preliminary study of Webometric indicators shows that some Search Engine Optimization (SEO) indicators can affect Webometric ranks. The purpose of this research is to show how far the SEO metrics can affect the website rank of the university. To do this, after extracting 38 points of the significant SEO metrics of the selected universities using various tools, data analysis was conducted along with applying association rules on the data. The results of the research show that some of the SEO metrics, such as the number of back links, Alexa Rank and Page Rank have a direct and significant impact on the website rank of universities and in this regard, interesting rules have been extracted.