خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین سهم نسبی مهارت مدیریت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران انجامگرفت.
روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل 1719 معلم تربیتبدنی آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران بود. از میان آنها طبق جدول مورگان 315 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای برگزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه عوامل نگهدارنده شغلی اینگلس و همکاران (1996) و مدیریت بر خود مزو (2005) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط 12 نفر از اساتید خبره مدیریت ورزشی تایید شد و پایایی بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ بهترتیب) 92/0 =α (و) 84/0 =α) حاصل گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: ضریب همبستگی چندگانه نشان داد که بین نظارت بر خود، خودارزیابی و خودتقویتی با عوامل نگهدارنده شغلی رابطه مثبت و معناداری (10/0=p، 501/0=r) وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 1/25 درصد از واریانس عوامل نگهدارنده شغلی مربوط به مولفههای مدیریت بر خود است و نظارت بر خود در پیشبینی تغییرات عوامل نگهدارنده شغلی نسبت به متغیرهای دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است (001/0= p، 299/0=β).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، به نظر میرسد توجه و اهتمام به معیارهای مهارت مدیریت بر خود بهعنوان پیشبین مهم نگهدارنده شغلی در معلمان تربیت بدنی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
Objective: The purpose of this study was to determine the relative contributions of self-management skills in the job retention factors in physical education teachers of Tehran province counties.
Methodology: Statistical population of this study included 1719 physical education teachers of Tehran province counties. 315 teachers were selected as the sample population according to Morgan table using Random-Stratified sampling method. Data collecting implements were 2 Questionnaires of job retention factors of Inglis & et al (1996) and self-management of Mezo (2005). The content validity of the Questionnaires was confirmed by 12 expert professors of sport management and reliability of them was defined using Cronbach's alpha test (α= 0.92) and (α = 0.84). Multiple regression analysis was applied for analyzing the data.
Results: The multiple correlation coefficients implied a positive and significant relationship (r=0.501, p=0.01) between self-monitoring, self-evaluation and self-reinforcing with job retention factors. The results of multiple regression indicated that 25.1% of job hygienic factors variance was related to self- management parameters and self-monitoring was more important in anticipating job retention factors changes in comparison to other variables (β=0.299, ρ=0.001).
Conclusion: regarding to this study results, it seems that concentration and effort to self – management skill criteria as main anticipator of job retention factors among physical education teachers was very important factors.
ملخص الجهاز:
نتيجه گيري: با توجه به نتايج تحقيق ، به نظر ميرسد توجه و اهتمام به معيارهاي مهارت مديريت بر خود به عنوان پيش بين مهم نگهدارنده شغلي در معلمان تربيت بدني از اهميت ويژه اي برخوردار است .
1 – Surujlal and Grobler 2 - Bishay 3 - Inglis 4 - Self-management 5 - Wellins 6 - Ellis 7 - Gerhardt 8 - Hebert 9 - Maslow 10 - Herzberg 14 در بررسي پژوهش هاي صورت گرفته ، طاهري (١٣٧٢)، با بررسي تأثير عوامل نگهدارنده شغل بر ميزان ترک خدمت بالقوه کارکنان سازمان امور اداري و استخدامي کشور نشان ، داد که عوامل سياست و اداره سازمان ، برتري فني، روابط داخلي، حقوق ، امنيت شغلي و موقعيت اجتماعي از عوامل مهم نگهدارنده شغلي از نظر کارکنان بوده است .
از اين رو، هدف از انجام اين پژوهش تعيين سهم نسبي مهارت مديريت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلي معلمان تربيت بدني شهرستان هاي استان تهران بوده است .
با مشخص شدن ضريب بتا، مشخص شد متغير نظارت بر خود در پيش بيني تغييرات عوامل نگهدارنده شغلي معلمان تربيت بدني در مقايسه با ساير مؤلفه هاي مديريت بر خود، از اهميت بيشتري جهت پيش بيني برخوردار است .
21 Journal of Human Resource Management in Sport University of Shahrood Relative contributions of self-management skills in job retention factors: Case study of physical education teachers of Tehran province counties Samane Khomar Baghi 1, Leyla Sabbaghiyan Rad 2, Ali Mohammad Amirtash3 and Donya 4 Padash 1 - M.
Relative contributions of self-management skills in job retention factors: Case study of physical education teachers of Tehran province counties.