خلاصة:
هدف: هدف از مطالعة حاضر تعیین ارتباط بین هوش فرهنگی با انسجام گروهی تیم های لیگ برتر والیبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران در سال 1392 تشکیل دادهاند (180N~). با توجه به جدول مورگان، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 118 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004 ) و انسجام تیمی کارون و همکاران (1997 ) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد؛ از بین مولفههای هوش فرهنگی، مولفه استراتژی (فراشناختی) و از بین مولفههای انسجام تیمی، مولفه کشش فرد به گروه-وظیفهای بیشترین میانگین را داشتند. همچنین نتایج نشان داد؛ بین هوش فرهنگی و انسجام تیمی بازیکنان تیم های والیبال لیگ برتر کشور ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت. با توجه به وجود رابطه هم خطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (هوش فرهنگی)، تغییرات در میزان انسجام تیمی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود؛ مربیان به هوش فرهنگی تیمهای خود توجه نمایند تا از این طریق بتوانند استراتژیهای مدنظر خود را بهتر اجرا کرده و از طریق انسجام تیمی بیشتر، موفقیت تیم خود را رقم بزنند.
Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between Cultural intelligence and group cohesion in Iranian volleyball premier league. Methodology: Research method was the type of correlation and the statistical population included all of volleyball athletes premier League Iranian in the year 1392 (N~180). According to Morgan table, 169 subjects constituted the study statistical sample. For this purpose, Cultural intelligence (Ang & et al, 2004) and group cohesion (Curron & et al, 1998) questionnaires were used. Descriptive and inferential statistics methods were utilized for data analysis at a significant level. Results: The results showed that strategy (Met cognitive) element of cultural intelligence, and Stretch a group-task element of group cohesion (4.11±0.598) had maximum mean. Also, the results showed that there was a positive and significant correlation between Cultural intelligence and group cohesion in Iranian volleyball premier League. According to the linear relationship among variables and the assumption of errors independence from each other, predictor variables (cultural intelligence) revealed changes in the rate of group cohesion. Conclusion: Totally, according to the findings of this research suggest that coaches should attention to Cultural intelligence their teams until through this can be performed better their strategies and through the greater group cohesion, successfully runs his team.
ملخص الجهاز:
طبق تعريف آنگ و ارلي (٢٠٠٣)، مؤلفه رفتاري هوش فرهنگي، توانايي يک فرد براي تطبيق بـا رفتـار کلامـي و 1 - Cultural Intelligence 2 - Moody 3 - Earley and Ang 4 - Lugo 5 - Internal Satisfaction 106 غيرکلامي متناسب با فرهنگ هاي متفاوت است .
آهنچيان و همکاران (١٣٩١)، در تحقيق خود به بررسي ارتباط هوش فرهنگي با تعامل اجتماعي در پرستاران به اين نتيجـه دسـت يافتنـد کـه هـوش فرهنگـي پرستاران ، در حد متوسط است و ويژگيهاي سن ، وضعيت اقتصادي، سابقه کاري و جنس ، رابطه مثبـت و معنـاداري بـا هـوش 1 - Social Identity Theory 2 - Tajfel 3 - Group Environnent (GE) 4 - Heuze 5 - Stevens 6 - Zander 7 - Raymond 8 - Curron 9 - Cheladorai 107 فرهنگي دارند.
از آنجا که تيم هاي ورزشي از مهم ترين منابع انساني در برگزاري رويدادهاي ورزشي محسوب ميشوند و با توجه بـه اينکه در کشور ما نيز در سال هاي اخير، برگزاري مسابقات واليبال به صورت رويدادهاي ورزشي داخلي، ملي و بين المللي رشد چشم گير و موفقيت هاي جهاني داشته است ؛ بازيکنان و مربيان حاضر در اين مسابقات ، از اقوام مختلف و استان هـاي مختلـف کشور هستند؛ در نتيجه استفاده از نيروي انساني با هوش فرهنگي بالا و عملکرد بهينه و انسجام تيمي، در مسابقات ليگ کشور ضرورت دارد.
لذا با توجه به اهميت موضوع و نياز روزافزون به بحث هوش فرهنگي و انسجام تيمي، هدف از اين تحقيق ، مطالعه و بررسي ارتباط بين هوش فرهنگي و انسجام تيمي در تيم هاي ليگ برتر واليبال ايران است .