خلاصة:
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی انگیزههای داوطلبی دانشجویان تربیت بدنی در کنگره ملی علوم ورزشی نیاز نسل فردا است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق را کلیه داوطلبان شرکتکننده در " کنگره ملی علوم ورزشی نیاز نسل فردا" تشکیل دادهاند(70=N). به علت پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه تحقیق برابر با جامعه تحقیق درنظر گرفته شد که در نهایت 62 داوطلب(88درصد) در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه انگیزههای داوطلبی اندام و همکاران(1387) بود که 7 بعد انگیزههای شغلی، مادی، هدفمند، پیشرفت، اجتماعی، حمایتی و تعهد را با مقیاس پنج ارزشی لیکرت اندازهگیری می-کرد. روایی پرسشنامه به وسیله 12نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ(83/0= α)محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. به علت نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه(F) و فریدمن استفاده شد(05/0≥p).یافته ها: نتایج نشان داد که دانشجویان به ترتیب با انگیزههای شغلی، پیشرفت، هدفمند، اجتماعی، حمایتی، مادی و تعهد در این رویداد شرکت کردهاند(05/0≥p). همچنین مشخص شد که در دانشجویان مقطع کارشناسی انگیزه های شغلی بیشتر از دانشجویان ارشد و دکتری است، ضمنا در دانشجویان دکتری انگیزه های مادی و پیشرفت بیشتر از سایر دانشجویان بود.نتیجه گیری: پیشنهاد میشود، هنگام جذب و گزینش داوطلبان از بین دانشجویان، سطح تحصیلی و نوع انگیزه آنها مورد توجه قرار گرفته و مدیران و مسئولین رویدادهای ورزشی براساس ارجحیتهای داوطلبان، مسئولیتها را تقسیم نمایند.
Objective: The purpose of this work was to study the voluntary motives of the physical education students participating in “National Congress Sport Sciences Needs of Future Generation”.
Methodology: The statistical population of this research work consisted of the volunteers participating in "National Congress Sport Sciences Needs of Future Generation" (N = 70). Due to the low statistical population, the statistical sample was equal to the statistical population; 62 (88% of the) subjects participated in this research work. The instrument used in this research work was the questionnaire for voluntary motives developed by Andam et al. (2009), which measured the 7 dimensions career, material, purposive, progressive, social, protective, and commitment motives on 5 point of the Likert scale. The questionnaire validity was confirmed by 12 sport management experts. The reliability coefficient of the questionnaire was calculated by the Cronbach's alpha (α = 0.83). The data analyzing methods were the descriptive statistics and the inferential statistics. Since the data distribution was normal, the one-way ANOVA and the Friedman's tests were used.
Results: The results obtained showed that the motivations of the students were career, material, purposive, progressive, social, protective, and commitment, respectively. Moreover, the career motives of the BSc students were more than those for the MSc and PhD students. Moreover, the PhD students had more material and progressive motives than the other students.
Conclusion: The present study suggests that the students’ educational degrees and kinds of their motives should be considered by sport managers in the students’ recruitment. In division of responsibilities, the sport event managers should also take into account the volunteer preferences.
ملخص الجهاز:
نشريه مديريت منابع انساني در ورزش دان ه صنعتي شاهود انگيزههاي داوطلبي دانشجويان تربيت بدني در رويدادهاي علمي- ورزشي 9 احمد اسدي نيا٤*، دکتر رحيم رمضاني نژاد١ و ابوالفضل اسدي نيا ٤ ـ دانشجوي دکتري مديريت ورزشي دانشگاه گيلن ١ ـ استاد تمام مديريت ورزشي دانشگاه گيلن ٩ ـ کارشناسيارشد مديريت ورزشي دانشگاه مازندران تاريخ دريافت: ٤٩٣١/٦/١٩ تاريخ پذيرش: ٤٩٣١/٤٤/٤٣ چکيده هدف: هدف از اين تحقيق، شناسايي انگيزههاي داوطلبي دانشجويان تربيت بدني در کنگره ملي علوم ورزشي نياز نسل فردا بود.
نتايج تحقيق باقري و همکاران )١٨٣٩( نيز نشان داد، عوامل موثر بر انگيزههاي داوطلبي دانشجويان در انجمنهاي ورزشي به ترتيب عبارتند از: عوامل مادي، اجتماعي، شغلي، پيشرفت، حمايتي، تعهد و هدفمند.
رمضانينژاد و همکاران )١٨٣٩( نيز، در تحقيقي به اولويتبندي انگيزههاي داوطلبان شرکتکننده در نهمين المپياد ورزشي دانشجويان پرداختند، نتايج تحقيق نشان داد: انگيزههاي هدفمند، تعهد شغلي مهمترين و انگيزههاي مادي، کمترين عوامل انگيزشي داوطلبان را تشکيل ميدهند.
جدول ١ ـ رتبهبندي عوامل هفتگانه در انگيزههاي داوطلبي دانشجويان رتبه عوامل ميانگين رتبه خي دو درجه آزادي سطح معني داري ١ شغلي ٥/٣١ ٩ پيشرفت ٤/٧٩ ٨ هدفمند ٤/٨١ ٤ اجتماعي ٤/٩١ ١٩٥/٩١٥ ١ ١/١١١ ٥ حمايتي ٨/٩٧ ١ مادي 9/31 ٧ تعهد 9/11 بحث و نتيجهگيري تحقيق حاضر با هدف شناسايي عوامل انگيزشي داوطلبان انجام گرفته است.
نتايج تحقيق نشان داد که پس از عامل شغلي، عوامل پيشرفت )خودگرايي(، هدفمند و اجتماعي، بيشترين دليل براي داوطلبي در بين دانشجويان ميباشند.
نتايج تحقيق حاضر نشان داد که عوامل مادي و تعهد، کمترين عامل انگيزش براي داوطلبي بين دانشجويان ميباشند.