خلاصة:
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل احساس سقف شیشهای در زنان سطوح ارشد مدیریتی ورزش ایران و مقایسه آن با کشورهای منتخب بود. روش شناسی: تحقیق از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات آمیخته می باشد. جامعه آماری مدیران و کارشناسان خبره ورزشی در حوزه بانوان، ورزشکاران و اعضای هیئتعلمی بود که بهصورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی انتخاب وبا نمونهگیری گلوله برفی و انتخاب خبرگان با حداکثر نوسان مورد مصاحبه قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کمی کلیه مدیران زن وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی، ادارات کل ورزش و جوانان و کارشناسان خبره زن وزارت ورزش و جوانان بودند که با نمونه گیری کل شمار تعداد 94 پرسشنامه و 19 نفر به روش در دسترس و هدفمند و از طریق ایمیل و واتزآپ به عنوان مدیران زن خارج از کشور انتخاب و پرسشنامه تکمیل کردند. یافته ها: اولویتبندی موانع مدیریتی برای زنان در سطوح ارشد مدیریتی ورزش ایران نشان داد بالاترین اولویت مربوط به موانع مدیریتی و پایین ترین اولویت مربوط به موانع فردی میباشد. بین موانع فرهنگی (55/21=t)، موانع اجتماعی(26/17=t)، موانع سازمانی(98/29=t)، موانع مدیریتی(72/11=t)، موانع قانونی (92/22=t)، موانع سیاسی(63/17=t) و همچنین میزان احساس سقف شیشه ای(019/24=t) در مدیران ورزشی زن ایران و سایر کشورها تفاوت معنی داری وجود دارد ودر تمامی موارد میانگین موانع احساس شده در مدیران ورزشی زن ایرانی بالاتر بود (01/0=p)، اما بین موانع فردی و خانوادگی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد به طور معنیداری احساس سقف شیشهای در نمونههای تحقیق بالاتر از متوسط قرار دارد(01/0=p، 18/6=t).
Objective: The purpose of this research work was to investigate the theory of glass ceilings in the field
of women's sports.
Methodology: The aim of this work was to collect data by a mixed method. Given the research
constraints such as the access to people, the statistical society was formed by the managers and sports
experts in the field of women, athletes, lawyers, and faculty members, who were selected purposefully
for qualitative interviews on the subject of research and selected by the snowball sampling. Selection of
the experts was used with maximum oscillation to achieve a theoretical saturation, which eventually led
to interviews with the researchers reaching the saturation level. The statistical population in the small
section of all female managers was the Ministry of Sports and Youth, sports federations, sports
departments and youth, and female experts of the Ministry of Sports and Youth. A total number of 94
questionnaires and 19 subjects were selected by the targeted and accessible method. The women's
barriers Questionnaire had 60 items and 8 items, the validity and reliability of which were confirmed.
In this work, we used the Fridman test, one sample t-test, independent t-test, and CFA and SPSS and
Amos software for analysis.
Results: Prioritizing the managerial barriers for women at senior management levels in Iran's sport
showed that the highest priority was related to the "management barriers" and the lowest one was related
to the "individual barriers". The social barriers (t = 21.55), social barriers (t = 17.26), organizational
barriers (t = 29.98), management barriers (t = 11.72), legal barriers (t = 22.92) , political barriers (t =
17.63), and glass roof sensation (t = 24.19) were significantly different among the female managers in
Iran and other countries; with this interpretation, in all cases, the average barriers felt in the female sports
managers were higher (p = 0.01) but there was no significant difference between the personal and family
barriers.
Conclusion: Based on the research findings, the internal and external barriers are involved in the
women's management. Thus women must, by believing in their abilities and showing their sensitivity to
their problems, try to pursue their demands in sports organizations through law and logic.
ملخص الجهاز:
نتايج نشــان داد بين موانع فرهنگي (٢١٥٥=t)، موانع اجتماعي (١٧٢٦=t)، موانع ســازماني (٢٩٩٨=t)، موانع مديريتي (١١٧٢=t)، موانع قانوني (٢٢٩٢=t)، موانع سياسي (١٧٦٣=t) و همچنين ميزان احساس سقف شيشه اي (٢٤٠١٩=t) در مديران ورزشي زن ايران و ساير کشورها تفاوت معنيداري وجود دارد و در تمامي موارد ميانگين موانع احســـاس شـــده در مديران ورزشـــي زن ايراني بالاتر بود (٠٠١=p)، اما بين موانع فردي و خانوادگي تفاوت معنيداري مشاهده نشد.
در کشور ما نيز، نقش و تأثير زنان در فعاليت ها به خصوص در سال هاي اخير چشمگير بوده است ؛ اما هنوز هم ظرفيت هاي بالقوه بسياري در زمينه فعاليت هاي مديريتي حوزه ورزش وجود دارد که به دلايل گوناگون بدون استفاده مانده اند، نمونه اين وضعيت در فدراسيون هاي ورزشي کشورمان که بانوان به عنوان نايب رئيس فعاليت ميکنند مشاهده ميشود و به ندرت زنان مسئوليت هاي مديران صنفي را بر عهده دارند (شيعه زاده ، ١٣٨٧).
نتيجه تحقيق نيز نشان داد که در سازمان هاي ورزشي کشور تقريبا در تمامي سطوح مديريتي سقف شيشه اي وجود دارد و زنان با موانع مختلفي براي مديريت مواجه اند.
1905 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Theory of Glass Ceilings in Field of Women's Sports: Comparative Comparisons and Provision of a Quantitative Model 3 Akram Mehdizadeh1, Fatemeh Abdavi2, and Mostafa Afshari 1.
Keywords: Sports organizations, Glass ceiling, Women management.
Theory of Glass Ceilings in Field of Women's Sports: Comparative Comparisons and Provision of a Quantitative Model.