خلاصة:
هدف، شناسایی راهبردها و پیامدهای بکارگیری منابع انسانی شایسته در سازمانها و ویژه سازمانهای ورزشی دانشگاه است. روش شناسی: بمنظور تحقق این هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد استفاده شد. از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار داشت. جامعه تحقیق شامل نخبگان ورزش دانشگاهی (شامل مدیران و کارشناسان ارشد ورزش دانشگاهی) بود و نمونهگیری آزمودنیها بصورت نظری و گلوله برفی صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و دادههای حاصل از مصاحبهها به روش زمینهای، کدگذاری شده، تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: نتیجه گروهبندی کدها، نشان دهنده 9 مقوله اصلی، 46 مقوله فرعی و 58 مفهوم بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: راهبردها (تفکر راهبردی، تحول سازمانی و نوآوری سازمانی) و پیامدها (توسعه فرهنگ سازمان، توسعه سازمانی، بهرهوری، توسعه اجتماعی، مقوله محیطی و پرورش تفکر استراتژیک) در سازمانهای ورزشی دانشگاهها پدیدار شد.نتیجهگیری: با توجه به طیف مخاطبان ورزش دانشگاهی که شامل دانشجویان، کارمندان و اساتید است و همچنین گزینههای غیرورزشی جذاب و جایگزین ورزش دانشگاهی موجود؛ اگر متولیان ورزش دانشگاهها نتوانند با تکیه بر شایستگیهای منابع انسانی و با تحقق راهبردهایی مانند تفکر راهبردی، تحول سازمانی و نوآوری سازمانی زمینه توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه سازمانی، بهرهوری، توسعه اجتماعی، پرورش تفکر ایدئولوژیک و توجه به مقولات محیطی را فراهم نمایند، قادر به جلب رضایت جامعه مخاطب خود نخواهد بود.لذا توصیه میشود که مدیران بالادستی ورزش دانشگاهی طرحهای کارشناسی شده را جهت شناسایی و پیادهسازی شایستگیهای لازم برای کارکنان ورزش دانشگاه اجرا و نیروی انسانی را بر اساس شایستگیها، جذب و استخدام نمایند.
Objective: The purpose of the current research work was to identify the strategies and consequences of
utilizing the appropriate human resources in physical education institutions of universities.
Methodology: In order to achieve this goal, the qualitative methodology and the research method of
grounded theory were used, and in terms of purpose, it was an applied research. The research population
included the physical education elites in college sports (including the senior executives from the physical
education offices of the universities and experts from the Ministry of Sports and Youth), and the samples
were taken theoretically and snowball. The data collection tool was a semi-structured interview, and the
data from the interviews was analyzed and coded in a context-based way.
Results: The results of the grouping of codes represented 9 main categories, 46 sub-categories, and 58
concepts that were presented in the form of a paradigmatic model including the strategies (strategic
thinking, organizational transformation, and organizational innovation). The consequences, i.e.
development of organization culture, organizational development, productivity, development Social,
environmental category, and strategic thinking, emerged in college sports organizations.
Conclusion: Considering the range of audiences and clients of college sports that include students, staff,
and professors as well as the attractive and alternative options for the existing college sports, if the
custodians of college sports can not provide (via relying on human resource competencies and
implementing strategies such as strategic thinking, organizational transformation, and organizational
innovation) a field for the development of organizational culture, organizational development,
productivity, and social development, the development of ideological thinking and focus on the
environmental issues will not be able to satisfy the consumers. Therefore, it is recommended that the
top managers of college sports carry out the planned plans in order to identify and implement the
necessary competencies for college sports staff and to recruit human resources based on competencies.
ملخص الجهاز:
نتيجه گيري: با توجه به طيف مخاطبان و مشتريان ورزش دانشگاهي که شامل دانشجويان ، کارمندان و اساتيد است و همچنين گزينه هاي غيرورزشي جذاب و جايگزين ورزش دانشگاهي موجود، اگر متوليان ورزش دانشگاه ها نتوانند با تکيه بر شايستگيهاي منابع انسـاني و با تحقق راهبردهايي مانند تفکر راهبردي ، تحول سـازماني و نوآوري سـازماني زمينه توسـعه فرهنگ سـازماني ، توسعه سازماني ، بهره وري ، توسعه اجتماعي ، پرورش تفکر ايدئولوژيک و توجه به مقولات محيطي را فراهم نمايند، قادر به جلب رضـــايت جامعه مخاطب خود نخواهند بود؛ بنابراين توصـــيه مي شـــود که مديران بالادســـتي ورزش دانشـــگاهي طرح هاي کارشناسي شده را جهت شناسايي و پياده سازي شايستگيهاي لازم براي کارکنان ورزش دانشگاه اجرا کنند و نيروي انساني را بر اساس شايستگيها، جذب و استخدام نمايند.
1892 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Strategies and Consequences of Utilization of Competent Human Resources in Physical Education Institutions of Universities (Grounded Theory) Alireza khademlou1, Mahdi Talebpour2, Mohammad Kashtidar3, and Vahid Saatchian4 1.