خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش طراحی و تبیین یک چارچوب تحلیل مفهومی برای تحلیل راهبردی مشارکت ذینفعان توسعه صنعت ورزش کشور بود. روش شناسی: روش تحقیقات از نوع تحقیقات کیفی نظاممند میباشد. منابع جمعآوری یافتهها شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (منابع علمی) و منابع انسانی (صاحبنظران) مرتبط با موضوع پژوهش بود. منابع مورد مطالعه در هر دو بخش به تعداد قابل کفایت براساس اشباع نظری برآورد و به صورت هدفمند و دردسترس نمونهگیری شد (24 نفر و 108 نسخه). ابزار پژوهش شامل رونوشت مطالعه کتابخانهای و چارچوب مصاحبه اکتشافی بود. روایی ابزار ابتدا براساس تعیین اعتبار علمی و حقوقی افراد و اسناد کنترل شد سپس از نظر متخصصان برای بررسی روایی محتوایی و صوری استفاده گردید. علاوه براین ضریب توافق بین مصححان کدگذاری محاسبه شد. جهت تحلیل یافتههای پژوهش از روشهای تحلیل و طراحی چارچوب مبتنی بر کدگذاری مفهومی استفاده گردید.یافتهها: 187 مولفه شناسایی شده در 5 سطح، 9 منظر و 31 بُعد دستهبندی شدند که شامل؛ سطح محیط و اکوسیستم (محیط ملی و بین المللی)، سطح نقش و بازیگران (ارکان و راهبری)، سطح پشتیبانی و ساختار (فرایندها و منابع)، سطح تعامل و مشارکت (سطوح ورزش و بخشهای صنعت) و سطح پیامد و توسعه (کارکردها و پایدارسازی) میباشد. روابط کلی بین متغیرها در مدل ترسیم گردیده است.نتیجهگیری: براساس چارچوب میتوان گفت توسعه صنعت ورزش از اصول مدیریت سیستمی پیروی میکند و عوامل کلیدی و راهبردی آن جهتگیری مسیر راهبردی توسعه را در مدل تعیین میکند تا مدیران باید در برنامهریزی، اجرا و ارزیابی آن را مبنا قرار دهند.
Summary
In this work, a concise and comprehensive summary of the English extended abstract is presented. It concisely describes the content, subject, objectives, scientific logic or method(s), and the most important findings and conclusions of the research work.
Introduction
The growth of sports participation institutions such as athletes, spectators, volunteers, coaches, media, and companies has led to the growth of sports as a new industry. Therefore, one of the basic prerequisites for the development of sports is the growth of the participation of different stakeholders, and in fact, the type of participation of stakeholders in the sports industry determines the extent of its development. In this regard, a research review showed that a comprehensive understanding of the factors that determine it, especially the emerging factors, had not yet been provided. The purpose of this work was to design and explain a framework for the conceptual analysis of stakeholder participation in the sports industry in Iran.
Methodology and Approach
The research methodology was a systematic qualitative one. The sources of data collection consisted of two sections: information resources (scientific resources) and human resources (experts) related to the research subject. The studied sources in both sections were estimated sufficiently based on the theoretical saturation and sampled purposefully (24 subjects and 108 copies). The research tool was a transcript of a library study and an exploratory interviewed framework. The validity of the tool was first controlled on the basis of the scientific and legal validity of the individuals and documents, and then from the viewpoint of the experts used to examine the content and formality of the content. In addition, the coefficient of agreement between the scribes was calculated. In order to analyze the findings, the conceptual coding-based framework analysis and design methods were used.
Results and Conclusions
187 identified components were categorized into 5 levels, 9 landscapes, and 31 dimensions that included the level of environment and ecosystem (national and international environment), level of role and actors (elements and guidance), level of support and structure (processes and resources), level of engagement
Journal of Human Resource Management in Sport / 2020 / Vol. 7 / No. 2
332
and participation (levels of sport and industry sectors), and level of outcomes and development (functions and sustainability). The general relationships between the variables in the model were plotted. Based on the framework, it can be said that development of the sports industry follows the principles of system management, and its key and strategic factors determine the strategic direction of development in the model so that the managers must base it on the planning, implementation, and evaluation.
ملخص الجهاز:
دانشيار گروه مديريت ، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه گيلان ، رشت ، ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٨/١٠/١٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٣/١٩ چکيده هدف : هدف از اين پژوهش طراحي و تبيين يک چارچوب تحليل مفهومي براي تحليل راهبردي مشارکت ذينفعان در توسعه صنعت ورزش کشور بود.
يافته ها: ١٨٧ مؤلفه شناسايي شده در ٥ سطح ، ٩ منظر و ٣١ بعد دسته بندي شدند که شامل ، سطح محيط و اکوسيستم (محيط ملي و بين المللي)، سطح نقش و بازيگران (ارکان و راهبري)، سطح پشتيباني و ساختار (فرايندها و منابع )، سطح تعامل و مشارکت (سطوح ورزش و بخش هاي صنعت ) و سطح پيامد و توسعه (کارکردها و پايدارسازي) است .
به صورت کلي براساس جمع بندي تحقيقات و منابع ميتوان گفت که صنعت ورزش سيستمي، متشکل از عناصر و بازيگراني است که داراي فعاليت هاي مرتبط با توليد، مبادله و بازاريابي کالاها و خدمات ورزشي هستند و در توسعه اقتصادي ورزش و کارکردهاي آن در جامعه نقش دارند.
يافته هاي نظري تيم پژوهش نشان داد که براساس شواهد فراوان صنعت ورزش ايران و مشارکت اقتصادي نقش ها و ذينفعان در اين زمينه ها به ويژه با وجود تحريم ها وضعيت مناسبي ندارد و عليرغم انجام تعداد محدودي تحقيقات ، هنوز شناخت جامعي از عوامل تعيين آن به ويژه عوامل نوظهور ارائه نشده است .