خلاصة:
سکوت سازمانی، با محدودکردن اظهارنظر کارکنـان، سبب کاهش اثربخشی تصمیمگیریهای سازمان و فراینـدهای تغییر میشود و این موضوعی است که بسیاری از سـازمانهـا از آن شکایت دارند. این پژوهش با هدف ارائۀ درکی بهتر از عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی و روابط بین آنها انجام شده است. ابتدا عاملهای مرتبط از طریق مرور دقیق ادبیات و مصاحبه با خبرگان، شناسایی و در سه دسته: ویژگیهای سازمان، ویژگیهای کارکنان و ویژگیهای مدیریت دستهبندی شدهاند. مقایسات زوجی متعدد برای تعیین وزن و اولویت عوامل انجام شد (فن Fuzzy AHP). سپس، وزنهای بهدستآمده در ایجاد پایگاه قواعد فازی بهکار رفتند. نمایش قواعد اگر- آنگاه فازی طراحیشده، امکان تحلیل و مقایسۀ دوبهدوی تأثیر عوامل مختلف را در ایجاد و گسترش سکوت در سازمان، در قالب نمودارهای سهبعدی (Fuzzy Surface) فراهم میآورد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای مدیریت، مهمترین عامل اصلی شکلدهندۀ سکوت در سازمان است. براساس تحلیل سطوح فازی، ویژگیهای شخصیتی مدیر و سبک مدیریت بهعنوان مهمترین ویژگیهای مدیریت، تأثیر یکدیگر را در گسترش سکوت در سازمان تقویت میکنند. این در حالیاست که نقش نظام پاداش غیراثربخش و نبود فرصتهای ارتباطی، در ایجاد سکوت سازمانی تقریباً ناچیز است؛ اما اگر این متغیرها با سطح بالای سایر عوامل تأثیرگذار همراه شوند، بر گسترش سکوت در سازمان دامن میزنند. سامانۀ خبرۀ فازی طراحیشده در این مطالعه میتواند بهعنوان ابزاری برای ارزیابی و پیشبینی سطح سکوت در سازمان بهکار رود.
Organizational silence reduces the effectiveness of decision-making and the processes of change in organizations by limiting employees’ remarks and this is the issue which many organizations are complaining. This study aims to provide a better understanding of the factors affecting organizational silence and the relationship between them. First, the factors were identified through a comprehensive review of the literature and interviews with experts and were classified in three categories: organizational characteristics, personnel characteristics and management characteristics. Multiple pairwise comparisons were performed to determine the weights and priorities of factors (Fuzzy AHP). Then, the obtained weights were used to create fuzzy rules base. The designed fuzzy if-then rules, make it possible to analyze and compare pairs of different factors in creating and developing silence in the organization in the form of 3D plots (Fuzzy Surfaces). The findings show that the main factor which create silence in the organization is management characteristics. Based on analysis of Fuzzy Surfaces, managers' personality and management style are the most important aspects of management characteristics that reinforce each other in silence expansion in the organization. However, the role of non-effective reward system and lack of communication opportunities is almost negligible in creating organizational silence. But if these variables are associated with high levels of other factors, they can contribute to expansion of silence. The designed fuzzy expert system can be used as a tool to assess and predict the level of silence in the organization.
ملخص الجهاز:
نمايش قواعد اگر- آنگاه فازي طراحي شده ، امکان تحليل و مقايسۀ دوبه دوي تأثير عوامل مختلف را در ايجاد و گسترش سکوت در سازمان، در قالب نمودارهاي سه بعدي (Fuzzy Surface) فراهم مي آورد.
مزاياي اين سامانة سبب شده است تا به عنوان يک سامانة پشتيباني تصميم در حل مسائل سازمان ها نيز کاربرد گسـترده اي داشـته باشد: تحليل سطح اثربخشي انتقال فناوري در صنعت ماشين آلات تايوان (لاي و تي سـاي ، ٢٠٠٩)؛ تدوين راهبردهاي بازاريابي و راهبردهاي اينترنـت مـرتبط (لـي و لـي ، ٢٠٠٩)؛ انتخـاب تجهيـزات حمل مواد و بارگذاري مـواد در آن (ميرحسـيني و وب ، ٢٠٠٩)؛ ارائـة راهنمـا در انتخـاب پرتفليـو سهام در بورس سهام تهران (فسنقري و منتظر، ٢٠١٠)؛ شبيه سازي رفتار شرکت ها بـراي کمـک بـه مديريت کسـب وکـار (آريـاس - آرانـدا و همکـاران ، ٢٠١٠)؛ تعيـين سياسـت هـاي سـفارش دهـي موضوعات موجودي در کلاس B (محمدقاسمي و ونچه ، ٢٠١١)؛ ارزيابي عملکـرد زنجيـرة تـأمين حلقه بسته در صنعت خودرو (الوگو و وانـگ ، ٢٠١٢)؛ بهبـود تصـميم گيـري در مـديريت پرتفليـو توسعه محصول جديد (NPD) (اه ، يانـگ و لـي ، ٢٠١٢)؛ تحليـل عوامـل مـؤثر بـر انتقـال فنـاوري شرکت ايران خودرو (صفايي ، مدهوشي و علي اکبري ، ١٣٩١) و تعيين ساختار بازار زيـربخش هـاي صنعتي ايران (پورعبادالهان و کياني ، ١٣٩٤).
سامانة خبرة فازي سکوت سازماني بر اساس متغيرهاي اصلي در ايجاد پايگاه قواعد فازي ، براي تعيين خروجي هر قاعـده ، حاصـل ضـرب مقـدار متغيـرهـاي ورودي در وزن آن متغيرها- که از روش FAHP به دست آمده است - محاسبه شـده اسـت .
Organizational Silence: A New Challenge for Human Resource Management.