خلاصة:
هدف این مقاله، طراحی یک ابزار جامع، دقیق و قابلاعتماد برای سنجش رفتار تسهیم دانش کارکنان است. برای این منظور پس از بررسی متمرکز متون مرتبط، شاخصهایی برای سنجش رفتار تسهیم دانش در سازمانها استخراج شد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو مرحله صورت گرفت؛ از تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) برای شناسایی ابعاد و طبقهبندی شاخصها استفاده شد و درنهایت برای بررسی روایی مدل اندازهگیری، تحلیل عاملی تأییدی (CFA) مورد استفاده قرار گرفت. این آزمونها با استفاده از دادههای جمعآوریشده از کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان انجام شده است. نتیجه تجزیهوتحلیلها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و AMO، یک ابزار اندازهگیری جامع و قابلاعتماد برای سنجش رفتار تسهیم دانش با 22 شاخص و 7 مؤلفه شد. از این ابزار پیشنهادی برای نظام ارزیابی و گزارشدهی عملکرد و همچنین نظام جبران خدمات در سازمانهای مختلف میتوان استفاده کرد.
The purpose of this paper is to design a comprehensive, accurate and reliable tool to measure the employees' knowledge sharing behavior. For this purpose, after the centralized review of related texts, some indicators of knowledge sharing behavior in organizations were extracted. Data analysis was carried out in two stages; exploratory factor analysis (EFA) was used in order to identify the dimensions and classification of the indicators, and confirmatory factor analysis (CFA) was used to verify the validity of the model. These tests are carried out using data collected from the workers of the knowledge based companies located in Khorasan Science and Technology Park. The results of the analysis using SPSS and AMOS software were a comprehensive and reliable tool for measuring the knowledge sharing behavior with 22 indicators and 7 component. The proposed tool can be used for the performance evaluation and reporting system as well as the compensation system in various organizations.
ملخص الجهاز:
با مطالعه تحقيقاتي کاه تااکنون در زميناه رفتارهاي تسهيم دان انجام شده است، دو موضوع قابال بحار اسات: اول اينکاه بساياري از ايان مطالعات بدون تعريفکردن رفتار تسهيم دان و روش اندازهگيري آن اقدام به شناساايي عاواملي کردند که باعر ميشود در افراد اين انگيره ايجاد شود که به سمت رفتارهاي تسهيم دان بروناد، مانند تأيير فضااي اعتمااد ساازمان، حماياتهااي ماديريتي، فرهناگ ساازماني، زيرسااختهاا و...
ازاينرو، باتوجهبه اهميت مسئله و نبود ياک مادل جاامع ارزيابي اين تحقي بنا دارد تا با مطالعه مباني نظري مطالعات صورتگرفتاه در زميناه رفتاار تساهيم دان همچنين مورد توجه قراردادن بسترها و شيوههاي اشتراک دانا ، ابعااد و مؤلفاههااي رفتاار تسهيم دان را شناسايي و نتايج آن را در قال الگوي ابعاد رفتار تسهيم دان ارائه نماياد کاه باه کمک آن بتوان رفتار تسهيم دان در يک سازمان و صنعت را اندازهگيري کرد.
مارور متاون مرباوط باه تساهيم دانا نشاان ميدهد که تعريفي جامع و مشيو براي رفتار تسهيم دان وجود ندارد و بسياري از پووهشگران از نقطهنظر خود به تعريف اين مقوله پرداختهاند کاه باه اختصاار باه برخاي از ايان تعااريف اشااره ميشود: تسهيم دان توس مک درمت ٤ (/1) بدينصورت تشريح شده است که: وقتي گفتاه ميشود فردي دان خود را تسهيم ميکند، به اين معناست که آن فرد، فرد ديگري را با استفاده از دان ، بين و افکار خود راهنمايي ميکند تا او را کمک کند که موقعيت خود را بهتر کند.
Management and employee perspectives of high performance work systems and influenceprocesses on service quality”, Journal of Applied Psychology, 94(2(/1)2016(.
“Employee ambidexterity, high performance work systems and innovative work behaviour: How much balance do we need,” The International Journal of Human Resource Management,1-22, doi.
"Managing innovative work behavior: the role of human resource practices", Personnel Review, 43(2(, 184-208.