خلاصة:
رابطه بین محصولات کاربردی و زندگی انسان رابطهای تاثیر و تاثری است، چنانکه محصول از سبک زندگی انسانها متاثر بوده و درعین حال بهمرور زمان از شکل یک وسیله مصرفی صرف خارج میشود، بر روی کاربر اثر گذارده و به پدیدهای با ابعاد اجتماعی-فرهنگی تبدیل میگردد. مفهوم سبک زندگی نیز متاثر از عناصری چون ارزش، باور، نگرش، هویت و فرهنگ مصرفی است؛ از اینرو طراحی محصول که با فرهنگ مصرفی جامعه ارتباط نزدیکی دارد، یکی از مولفههای موثر بر سبک زندگی است. بررسی این مطلب بهصورت مطالعهای موردی هدف این مقاله است که از طریق مقایسه سبک زندگی دو دوره «معاصر» و «سده ۱۲ و ۱۳» با بحث در خصوص نمونه موردی قیچی صورت گرفته است. در شرایطی که امروزه معناشناسی در حوزه طراحی و تولید جهانی از مباحث مهم مطرح شده است، اما آنچه در نظام جاری طراحی و تولید معاصر قابل مشاهده است فقدان معنا و معناشناسی - بهشکل گذشته خود- است. حتی در معدود حوزههایی که تولید همواره بهشکل سنتی به حیات خود ادامه میدهد مشاهده میشود که چنان درگیر حوزه تولید انبوه شده است که این دوری از معنا در جریان رقابت با محصولات جهانی و بعضا محصولات وارداتی همرده میتواند آفتی برای طراحی و تولید محصولات ایرانی تلقی شود و بهنوعی به قطع رابطه معناساز محصولات با سبک زندگی منجر میشود.