خلاصة:
در دوران ﮐﻮدﮐﯽ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎ و ﺧﻼﻗﯿﺖ ﮐﻮدﮐﺎن ﭘﺎﯾﻪﮔﺬاری ﻣﯽﺷﻮد وﮐﻮدک ﻃﯽ اﯾﻦ ﺳﺎلﻫﺎ از ﻣﺤﯿﻂ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻣﯽﮔﯿﺮد و در ﻣﻮرد ﻣﺤﯿﻂ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻃﻮر ﻃﺒﯿﻌﯽ ﮐﻨﺠﮑﺎو اﺳﺖ. ﺣﺎل آﻧﮑﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ در اﯾﺮان ﻓﺎﻗﺪ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه ﺟﻬﺖ ﺑﺎروری ﺧﻼﻗﯿﺖ ﻫﺎی ﮐﻮدک ﺑﺎ ﻋﻨﺎﺻﺮ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻌﻤﺎری ﮐﻪ در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻣﻌﻤﺎری ﮐﻮدﮐﺎن و راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﮐﻮدک اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف ﺑﻨﯿﺎدی و از ﻧﻮع ﻧﻈﺮی، ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﮐﺘﺐ و ﻣﻘﺎﻻت ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪ. ﻧﻮع اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ: 1 (داﻧﺶ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ) درزﻣﯿﻨﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﻮدک، ﺧﻼﻗﯿﺖ و روش ﻫﺎی ﭘﺮورش آن و ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺤﯿﻂ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺑﺮ ارﺗﻘﺎء ﻧﻮآوری و ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان زﻣﯿﻨﻪ اﺻﻠﯽ ﻃﺮاﺣﯽ در اﯾﺪه ﭘﺮدازی و اﻧﺘﺨﺎب ﻓﺮم، رﻧﮓ، ﻧﻮرﭘﺮدازی و... (، 2 (داﻧﺶ ﻣﻌﻤﺎری ﺑﻪ وﯾﮋه ﻣﻌﻤﺎری ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آﻣﻮزش و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﻮدک، 3 (ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺤﯿﻂ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻢ در ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﻌﻤﺎری، اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ اراﺋﻪ ﺷﺪه در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻻزم اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻤﻬﯿﺪاﺗﯽ ﺧﺎص روش ﻫﺎی اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﺮای ﭘﺮورش ﺧﻼﻗﯿﺖ را ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ در ﺑﻄﻦ ﻓﻀﺎی ﻣﻌﻤﺎری ﻗﺮار داد. ﻣﻄﺎﻟﺐ اراﺋﻪ ﺷﺪه را ﻣﯽ ﺗﻮان در دو اﺻﻞ ﮐﻠﯽ ﺧﻼﺻﻪ ﮐﺮد: 1 (ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﻦ ﺣﻮاس، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺗﺠﺎرب ﻣﺘﻌﺪد، ﺑﺎزی، ﺧﯿﺎل ﭘﺮدازی و ﮐﻨﺠﮑﺎوی ﮐﻠﯿﺪ ﻫﺎی رواﻧﺸﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﭘﺮورش ﺧﻼﻗﯿﺖ در ﮐﻮدک اﺳﺖ. 2 (ﻃﺒﯿﻌﺖ، آزادی، ﺗﺰﺋﯿﻨﺎت و ﺟﺰﺋﯿﺎت ﺑﺼﺮی در ﻣﺤﯿﻂ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ در ﭘﺮورش ﺧﻼﻗﯿﺖ ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
با توجه به مباحث ارائه شده در این مقاله می توان نتیجه گرفت که لازم است با تمهیداتی خاص روش های ارائه شده برای پرورش خلاقیت را به نوعی در بطن فضای معماری قرار داد.
باید به این امر توجه کنیم که رشد و تکامل فقط در مدرسه، پشت میز و نیمکت ها از طریق آموزش محتوای کتابها برای کودکان اتفاق نمی افتد، کودک نیاز دارد که دنیای واقعی را تجربه کند و در حین این تجربیات است که می تواند یاد بگیرد و دانسته های خود را کامل کند.
(قره بیگلو،1391) توجه به نیازهای امروز و فردای کودکان، ایجاد تحول در زمینه معماری فضاها و زیر ساخت های فنی و هنری مناسب به منظور بهینه سازی فضاهای ویژه آنان و در اولویت قرار دادن مقوله پرورش در کنار آموزش حتی فراتر از آن بیدار ساختن استعدادهای نهفته این نسل همه و همه می تواند زمینه ساز خودکفایی، بهره وری در تولید و در جامعه به رشد دیگر زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی کشور باشد.
رشد توانایی های کودک ( ماخذ: پیاژه، 1380) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ج: ارزش قائل شدن برای جنسیت کودک بازی ها و فعالیت ها به گونه ای باشد که کودکان هر دو جنس بتوانند از محیط بازی به یکسان استفاده کنند .
ارتباط دادن: بستن و وصل کردن چیزها به هم گره زدن ( قائمی،1389) ارتباط متقابل عوامل موثر بر خلاقیت کودک با بررسی سه الگوی فرایند خلاق که در بالا ارائه شد، این گونه استنباط می شود که خیال پردازي، بازی و کنجکاوی از جمله عواملی اند که نقش مهمی در پرورش خلاقیت کودکان ایفا می کنند.