خلاصة:
با توجه به اهمیت تبادل دانش به عنوان مهمترین عامل در فرایند تولید علم، در این پژوهش دیدگاه اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران بررسی شد تا رابطه بین این دو متغیر مشخص شود. این پژوهش مطالعهای کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بود و جامعه آماری 48 نفر از اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 1398 بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه محققساخته «تبادل دانش» با 23 گزاره و در 5 بُعد و پرسشنامه «تولید علم» با 15 گزاره بود. سنجش پایایی همسانی درونی میان گویههای پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 859/0 و 854/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از بسته نرمافزاریSPSS نسخه 23 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تبادل دانش و تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران رابطه و همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (001/0p). همچنین بین تولید علم و ابعاد تسریع در پژوهش، تسهیل در استفاده از دانش، کاهش موانع در پژوهش، شفاف سازی دانش به دست آمده و گسترش پژوهش نیز ارتباط قوی و معنادار وجود داشت (001/0p). آزمون رگرسیون نیز تأثیر تبادل دانش بر تولید علم را نشان داد. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که موفقیت فرایند تولید علم در به کارگیری تبادل دانش و گسترش تولیدات علمی مستلزم استفاده از ابزارها، روشها، برنامهریزی مناسب و تعاملات علمی است.
Considering the importance of knowledge sharing as the most important factor in the science production process, this study investigated the relationship between these two variables from viewpoints of faculty members of Knowledge and Information Science at public universities in Tehran. This study was an applied and descriptive-correlation study. The statistical population consisted of 48 faculty members of Knowledge and Information Science of Tehranchr('39')s public universities in 2019. Data gathering tools were two researcher-made questionnaires included: “knowledge sharing” with 23 questions in 5 dimensions and “science production” with 15 questions. Cronbachchr('39')s alpha method was used to measure the internal consistency reliability of the items that was 0.873 for “Knowledge Sharing Questionnaire”, and 0.854 for “Science Production Questionnaire". SPSS software version 23 was used for data analysis. The results showed that there is a positive and significant relationship among “knowledge sharing” and “science production” (p
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد که بين تبادل دانش و توليد علم از ديدگاه اعضاي هيئت علمي رشته علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاههاي دولتي شهر تهران رابطه و همبستگي مثبت و معنادار وجود دارد (٠٠٠١>p).
نتايج به دست آمده همچنين نشان داد که موفقيت فرايند توليد علم در به کارگيري تبادل دانش و گسترش توليدات علمي مستلزم استفاده از ابزارها، روشها، برنامه ريزي مناسب و تعاملات علمي است .
در سالهاي اخير، توليد علم در کشور ايران روندي رو به رشد داشته و نشر آثار علمي و مطالعات محققان ايراني در پايگاههاي داخلي و خارجي بيانگر فعاليت هاي پژوهشي قابل قبولي است ,Amirsalari) Khalili Matinzadeh, Afsharpayman, Javadipour & AzizAbadi Farahani, (٢٠٠٨.
فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، دوره ٢٧، شماره ١، ١٤٠٠ 195 مطالعات نشان داده است که بيشترين پژوهش هاي انجام شده درباره متغيرهاي تبادل دانش و توليد علم اغلب هر کدام با مؤلفه هاي گوناگون همچون عوامل فردي، عوامل سازماني، عوامل ساختاري و فناوري صورت قرار گرفته اند ,Abbasi-Taghidizaj ;٢٠١٤ ,Nooshinfard &Nemati-Anaraki ) (٢٠١٩ و اين دو مقوله به عنوان دو متغير اثرگذار بر روي هم کمتر مد نظر بوده است .
در پژوهش حاضر نيز اهميت اين فرضيه از ديدگاه اعضاي هيئت علمي علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاههاي دولتي تهران نشان داده شد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که از ديدگاه اعضاي هيئت علمي رشته علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاههاي دولتي شهر تهران، ميان تبادل دانش و توليد علم ارتباط قوي وجود دارد.