خلاصة:
امروزه فضاهای آموزشی یکی از مهمترین کاربریهای شهری میباشند و سطوح قابلتوجهی از فضای شهر را به خود اختصاص میدهند. با توجه به فعالیتهایی که در این فضاها صورت میگیرد نسبت به سایر کاربریهای خدماتی شهر از اهمیت قابلتوجهی برخوردار میباشند. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی معیارهای مکانیابی مراکز آموزشی موجود و مکانیابی مراکز آموزشی جدید در مقطع متوسطه در شهر دهدشت میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است برای این منظور ابتدا مدارس موجود را برحسب میزان رعایت معیارهای مکانیابی ارزیابی کردهایم سپس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای مکانیابی مراکز آموزشی جدید استفادهشده است. ابتدا با توجه به معیارهای لازم برای مدلسازی مکانهای مناسب، نقشههای معیارهای لازمه تهیه و طبقهبندی مجدد (Reclassification) روی آنها انجام گرفت و بعدازآن به روش وزن دهی مقایسه زوجی که بخشی از روشAHP است، وزنی داده شد و با استفاده از مدل فرآیند سلسله مراتبی (AHP)، مکانهای مناسب برای احداث مدارس پیشنهاد گردید است. نتایج ارزیابی مراکز آموزشی شهر دهدشت نشان میدهد که از یکسو شهر با کمبود مراکز آموزشی مواجه است و از سوی دیگر کاربریهای آموزشی ازلحاظ دسترسی و نزدیکی به اماکن ورزشی و فضاهای سبز با محدودیتهایی مواجه میباشند.
Today, educational spaces are one of the most important urban utilities and they cover a considerable amount of urban space. Considering the activities performed in these spaces, they are of considerable importance to other services of the city. The purpose of this research is to evaluate the location criteria of existing educational centers and to locate new educational centers in high school in Dehdasht city. The research method is descriptive-analytic. For this purpose, we first assessed the existing schools in terms of observance of location criteria, then using the GIS and the Analytical Hierarchy Process (AHP) process to locate new educational centers Is. First, according to the criteria for modeling the appropriate sites, the maps of the required criteria for preparation and reclassification were carried out and then weighted by the weighing method of the pair comparison, which is part of the AHP method, weighted and with Using a hierarchical process model (AHP), suitable locations for schools have been proposed. The results of the assessment of Dehdasht educational centers show that on the one hand, the city faces a shortage of educational facilities, and on the other hand, educational users have limited access to and close proximity to sports facilities and green spaces.
ملخص الجهاز:
روش پژوهش توصيفي - تحليلي است براي اين منظور ابتدا مدارس موجود را برحسب ميزان رعايت معيارهاي مکانيابي ارزيابي کردهايم سپس با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) و فرآيند تحليل سلسله مراتبي (AHP) براي مکان - يابي مراکز آموزشي جديد استفادهشده است .
يکي از راهحل هاي اين مشکل استفاده سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) مي باشد (الماس پور،٢:١٣٧٩) شهر دهدشت يکي از شهرهاي استان کهگيلويه و بوير احمد مي باشد که در اين پژوهش ضمن بررسي مشکلاتي آموزشي اين شهر ازجمله مي توان به رشد جمعيت و به تبع آن افزايش تعداد دانش آموزان و ناکافي بودن مدارس موجود، مکانيابي نادرست ، توزيع ناعادلانه و دسترسي نامناسب به اين فضاها اشاره کرد به همين جهت پژوهش حاضر تلاش دارد که ابتدا متغيرهاي تأثيرگذار در ايجاد واحدهاي آموزشي (مدارس متوسطه ) در منطقه موردمطالعه در نظر گرفته شود و سپس با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي ، برنامه ريزي و مکانيابي هاي جديدي کاربري آموزشي (مدارس متوسطه ) صورت گيرد.
7 (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره٣: توزيع مدارس (متوسطه ) موجود در سطح شهر دهدشت يافته هاي پژوهش ميزان رعايت معيارها و استانداردها در مکانيابي مدارس دولتي مقطع دبيرستان پسرانه شهر دهدشت : مراکز آموزشي موجود برحسب رعايت معيارها مختلف نياز در مکانيابي موردبررسي قرارگرفتـه و برحسـب ميـزان رعايت معيارها به آنها امتياز تعلق گرفته است .