خلاصة:
گردشگری روستایی یکی از اشکال گردشگری است که توانسته است گردشگران بسیار زیادی را از طریق جاذبههای طبیعی، تاریخی و فرهنگی جذب نماید و اهمیت زیادی در بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نواحی روستایی دارا میباشد. باید اذعان نمود که همه روستاهای کشور قابلیت توسعه صنعت گردشگری را ندارند بههمین علت سازمان میراث فرهنگی_گردشگری و صنایعدستی گروهی از روستاها را که دارای قابلیت گردشگریاند بهعنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب نموده است که این دسته از روستاها دارای پتانسیلهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی برای جذب گردشگر و همچنین سرمایهگذاری مناسب میباشند. در پژوهش حاضر از روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی استفاده شده است در این پژوهش که پس از تعریف معیارها اصلی (جاذبه طبیعی، جاذبه انسانی، دسترسی، زیرساخت و خدمات و زمین) و همچنین مشخص نمودن زیر معیارها وزندهی به آنها با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان وزن هرکدام از معیارها با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مشخص و سپس به اولویتبندی شش روستای هدف گردشگری استان خراسان جنوبی با استفاده از روش تصمیمگیری چند معیاره TOPSIS پرداخته شد. بر این اساس نتایج تحقیق نشان داد که روستای چنشت در اولویت اول روستاهای هدف گردشگری استان بهعلت دارا بودن جاذبههای طبیعی و تاریخی فراوان قرار میگیرد و بهعلت دارا بودن پتانسیلهای طبیعی و تاریخی در حوزه گردشگری نیازمند توجه بیشتر به امر سرمایهگذاری در حوزه زیرساختها میباشد و همچنین در این اولویتبندی صورت گرفته شده روستای افین در اولویت آخر (ششم) قرار گرفت. و در نهایت بهمنظور فعالسازی خدمات گردشگری در روستاهای هدف، راهکار ارائه شده است.
Rural tourism is one of the forms of tourism that has attracted many tourists through natural, historical and cultural attractions, and it is important to improve the economic, social and cultural conditions of rural areas. It should be acknowledged that all villages of the country are not capable of developing the tourism industry. For this reason, the Cultural Heritage and Tourism Organization has selected a group of villages with tourism capability as the villages of tourism destination, which has a natural, historical and cultural potential. To attract tourists as well as investing. In this research, the descriptive-analytic research method has been used. In this research, after defining the main criteria (natural attraction, human attraction, accessibility, infrastructure, services and land) as well as the identification of the following criteria, weighing them Using experts 'and experts' opinions, weights of each of the criteria were determined using Analytical Hierarchy Process (AHP) and then the priority of six tourism tourism villages of South Khorasan Province was determined using TOPSIS multi-criteria decision-making method. Accordingly, the results of the research showed that the village of Chenest is the first priority of the villages of the tourism destination of the province due to the presence of natural and historical attractions, and because of having natural and historical potential in the tourism sector requires more attention to the capital In the area of infrastructure, the Afin village was ranked as the last priority (sixth) in this prioritization. Finally, a solution has been proposed to activate tourism services in target villages.
ملخص الجهاز:
در پژوهش حاضر از روش تحقيق توصيفي _ تحليلي استفاده شده است در اين پژوهش که پس از تعريف معيارها اصلي (جاذبه طبيعي، جاذبه انساني، دسترسي، زيرساخت و خدمات و زمين ) و همچنين مشخص نمودن زير معيارها وزن دهي به آن ها با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان وزن هرکدام از معيارها با استفاده از روش تحليل سلسله مراتبي (AHP) مشخص و سپس به اولويت بندي شش روستاي هدف گردشگري استان خراسان جنوبي با استفاده از روش تصميم گيري چند معياره TOPSIS پرداخته شد.
در رابطه با اولويت بندي روستاهاي هدف گردشگري به منظور بهره وري از منابع و امکانات موجود تحقيقات فراواني در داخل و خارج از کشور صورت گرفته است که در ادامه به معرفي برخي از اين تحقيقات پرداخته مي شود: دانگ و کينگ ٢ (٢٠٠٢)، در ارزيابي جاذبه هاي طبيعي براي گردشگري (نمونه موردي پارک ملي ويکتوريا در استراليا) با استفاده از تکنيک سلسله مراتبي (AHP) ضمن طبقه بندي پارک به چهار سطح از نظر توان هاي گردشگري به اين نتيجه رسيدند که تحليل سلسله مراتبي مي تواند در انتخاب محل مناسب به گردشگران و در اولويت بندي سرمايه گذاري و حفاظت از محيط زيست به مديران ياري رساند.
پس از مقايسه دوبه دويي، نرم افزار، وزن هاي اختصاص يافته به هر شاخص را محاسبه مي کند که در جدول ٢ بيان شده است : جدول ٦: وزن شاخص ها و نسبت سازگاري (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) ماخذ:نگارندگان،١٣٩٧ تعيين اولويت روستاهاي هدف گردشگري استان خراسان جنوبي با استفاده از تکنيک تصميم گيري چندمعياره topsis مرحله اول : تشکيل ماتريس داده ها بر اساس n آلترناتيو و m شاخص .